Hoppa till innehållet

Telia samarbetar med försäkringsuppstickaren Fair

Telekomjätten Telia Company inleder ett samarbete med finska peer-to-peer-försäkringsbolaget Fair.

Telia Companys vd Johan Dennelind. Foto: Maja Suslin/TT
Telia Companys vd Johan Dennelind. Foto: Maja Suslin/TT

Så kallade peer-to-peer-lånebolag har blivit ett vanligt inslag i bankvärlden. Nu verkar tiden blivit mogen även för peer-to-peer-försäkringar, så kallad “crowdsurance”.

Det finska startupbolaget Fair har utvecklat en medlemstjänst där medlemmar ersätter varandra för förstörd egendom. Har du exempelvis tappat din telefon i golvet registrerar du skadan på Fair och en grupp medlemmar tar ställning till om du är berättigad till ersättning. Blir svaret ”ja” betalar en annan grupp medlemmar en mindre summa vardera (mellan en och två euro), som täcker din kostnad. 

Di Digital på Slush: Daniel Ek om misstaget som kunde ha dödat Spotify

”Det här är världens första peer-to-peer-tjänst för försäkringar. Vi tror att Fair kan rita om försäkringskartan. Framtidens konsumenter kommer inte att försäkra sina ägodelar via ett försäkringsbolag utan dela kostnaden med varandra”, sade bolagets vd och grundare Johannes Hirvaskoski.

Under startupkonferensen Slush i går presenterade Fair ett samarbete med telekomjätten Telia Company, som lånar ut sitt varumärke till kategorierna mobilförsäkring och fordonsförsäkring. Slush uppmärksammade nyheten på sin hemsida.

“Förändring sker överallt och det enda sättet att behålla försprånget är att etablera partnerskap med andra för att få saker att hända. Telia Company är väldigt angelägna om att bli partner med ett finskt startupbolag”, sade Telia-vd:n Johan Dennelind till Slush.

Di Digital på Slush: Svenskbackade Clue tar in 170 miljoner

Innehåll från ExobeAnnons

Hur hittar jag kollegornas löner med hjälp av Copilot?

Allt fler svenska företag och organisationer inser vilka enorma vinster som finns att vänta genom att implementera Copilot för Microsoft 365. Men det uppstår också en hel del frågor kring säkerhet och personlig integritet. Behöver man som anställd vara orolig för att känslig information sipprar ut? Nej, inte om man hanterar sin data på rätt sätt, enligt branschexperterna.

En av de vanligaste farhågorna kring Copilot för Microsoft 365 handlar om hur konfidentiell data hanteras och teoretiskt sett skulle kunna bli tillgänglig för alla. Men enligt Exobe, som är en av Microsofts partners på den svenska marknaden, finns ingen anledning till oro så länge man har en tydlig struktur för datahantering. Den som hoppas kunna få tag på kollegornas löneuppgifter eller andra personkänsliga dokument kommer att bli besvikna. Jonas Törner är AI Copilot & Employee Experience Specialist och hjälper företag att skapa värde av sina Copilot-licenser:

– Det är viktigt att komma ihåg att Copilot inte kan göra någonting som inte medarbetarna själva kan göra. I princip är Copilot bara en väldigt avancerad sökmotor. Så om medarbetarna redan idag har tillgång till sina kollegors löneuppgifter, ja då kommer Copilot i teorin att hitta dessa dokument. Copilot har dock begränsningar kopplade till just person- och andra känsliga uppgifter. Men om fallet är detta behöver man fundera över sin datahantering, snarare än att se Copilot som det stora hotet. 

Vill se ökad förståelse

Enligt Törner behöver alla företag som är nyfikna på att implementera Copilot börja med att se över sina rutiner och städa bland befintlig data, samt definiera vilka Teamsgrupper som ska vara publika och vilka som ska vara privata. Genom att endast nyttja privata Teamsgrupper för känslig information kan man vara säker på att informationen stannar inom teamets väggar.

Ansvarsfull utveckling av AI-tjänster

Microsoft utvecklar systematiskt sina AI-tjänster och har frågor som rör integritet och säkerhet allra högst upp på agendan. Till exempel delar Copilot aldrig data mellan olika företag eller organisationer.

– Företagen äger sin egen data. Det innebär att Copilot bara kan träna på, och dra nytta av, den data som finns tillgänglig inom en viss organisation. Så ett företag med mycket data i molnet kommer snabbt att få större nytta av Copilot än ett företag med begränsad mängd data. Detta gör också att värdet av investeringen kommer att öka lavinartat med tiden. De företag som inser värdet och dynamiken redan nu kommer att kunna ta ett rejält försprång på marknaden, avslutar Jonas Törner.

 

Mer från Exobe

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exobe och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera