Hoppa till innehållet

Teslas nya bil är "snabbast i världen"

Tesla premiärvisade på tisdagen nya versioner av bilmodellerna Model S och Model X. Enligt företaget är nya Model S världens snabbaste massproducerade bil på 0 till 100 km/h.

Teslas Model S
Teslas Model SFoto: Tesla

Teslas nya bilmodeller, Model S P100D och Model X P100D, drivs av ett nytt 100 kWh-batteri som ger bilarna längre räckvidd och bättre acceleration. 

Model S P100D gör, enligt Tesla, 0 till 60 mph (miles per timme, motsvarande drygt 96,5 km/h) på blott 2,5 sekunder. Stämmer uppgifterna handlar det om en av världens snabbaste massproducerade bilar sett till accelerationshastighet. 

Både Ferraris toppmodell LaFerrari och Porsches 918 Spyder är något snabbare, men enligt Tesla tillverkades de bilarna endast i begränsad upplaga. 

Model X P100D, som är en större familjebil, gör 0 till 60 mph på 2,9 sekunder, enligt Tesla.

Den nya Model S-modellen uppges ha en räckvidd på 613 kilometer per laddning. Model X P100D uppges klara 542 kilometer per laddning.

Bilarna kommer att tillverkas i relativt låga volymer, enligt Teslas vd och grundare Elon Musk. Det eftersom det nya batteriet uppges vara "komplext" att tillverka. 

Nya Model S P100D har en prislapp på från 134 500 dollar, motsvarande drygt 1,1 miljoner kronor. Det är drygt 80 000 kronor mer än den tidigare toppmodellen P90D, räknat på amerikanska priser.

De nya bilarna finns att beställa med start idag. Leveranserna ska ske med start i september, enligt Tesla. 

Tanken är att de nya toppmodellerna ska finansiera tillverkningen av Teslas kommande lågprismodell Model 3, uppger Tesla i ett pressmeddelande. 

Tesla-aktien steg svagt som reaktion på nyheten, efter att ha ökat drygt 2 procent inför lanseringen av de nya bilmodellerna. 

Läs även: Här är Elon Musks hemliga plan för världsherravälde

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera