Hoppa till innehållet

Tjänade 900 000 på piratfilmer – döms till fängelse

Fyra män döms till fängelse för brott mot upphovsrättslagen i ett mål om att filmer lagts ut på piratsajten Dreamfilm. De två längsta straffen är tio månaders fängelse.

Att titta på piratströmmad film är antagligen ett brott, efter en ny EU-dom. Foto: Vilhelm Stokstad/TT
Att titta på piratströmmad film är antagligen ett brott, efter en ny EU-dom. Foto: Vilhelm Stokstad/TT

Enligt åtalet vid Linköpings tingsrätt har männen fått 900 000 kronor i annonsintäkter från streamingsajten dreamfilm.se. Åtalet gäller 45 filmer från bland annat Walt Disney och Nordisk Film, som har funnits tillgängliga på sajten.

En 23-åring som bedöms vara sajtens ägare döms till 10 månaders fängelse. Han ska ha startat sajten i sin mammas namn. En av de dömda har även varit styrelseledamot i Piratpartiet.

Läs även: Dom: Nätoperatörer måste blockera piratsajter

Männen, som alla är mellan 21 och 31 år, uppges samtliga aktivt ha deltagit i arbetet med dreamfilm.se. De ska tillsammans betala ett skadestånd på 1,3 miljoner kronor uppger IDG.se.

"Sett till straffskalan så är det förhållandevis höga straff, det är i nivå med domarna i Pirate Bay-fallet. Det beror nog främst på hur verksamheten var upplagd, att de tjänat pengar och hur de organiserat sig", säger Henrik Pontén, från Rättighetsalliansen som var de som polisanmälde sajten, till IDG.

Nyligen föll en dom i EU-domstolen som kan göra det olagligt att ta del av upphovsrättsskyddat material på nätet.

”Det kan vara så att man själv begår ett upphovsrättsintrång bara genom att titta på det”, sade forskaren i it-rätt Daniel Westman till TV4.

Snart faller domen i ett ärende som gäller den liknande sajten Swefilmer. Två personer misstänkts för brott mot upphovsrätten och enligt IDG ska de båda ha tjänat 14 miljoner kronor på sajten.

Läs mer: Swefilmer åtalas i historiskt fildelningsmål

TT/Di Digital

Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev:
Foto:

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera