Ögonstyrningsbolaget Tobii fortsätter att växa. Under det fjärde kvartalet 2015 steg omsättningen med 39 procent jämfört med samma period året före, enligt tisdagens kvartalrapport.
Nu uppger vd:n Henrik Eskilsson att Tobii har tagit tydliga steg framåt på datorspelmarknaden under 2015 och fler titlar med eyetracking väntas under 2016.
”Vi ser ett tydligt intresse hos spelutvecklare”, säger Tobiis vd Henrik Eskilsson till Nyhetsbyrån Direkt.
Vi befinner oss lite i en fas där vi experimenterar tillsammans med spelutvecklare.
I början av året presenterade Tobii att två kommande speltitlar från Ubisoft (Tom Clancy's The Division och Assassin's Creed Syndicate) kommer att ha integrerat stöd för eyetracking.
Läs mer: Därför ökar Tobiis värdering med över 1 miljard
”The Division har också en djupare form av integration av eyetracking och det är lika viktigt som antalet titlar. För den som har en eyetracker är skillnaden större i The Division”, säger Henrik Eskilsson.
Han påpekar att utvecklingen för eyetracking i datorspel, som drivs inom affärsområdet Tobii Tech, fortfarande är i en tidig fas. Det är en långsiktig satsning som kommer att kräva fortsatta investeringar, mycket arbete och tid för att bygga upp marknaden, enligt Henrik Eskilsson och fortsätter:
”Det måste komma fler spel med stöd för eyetracking innan det blir en nytta som blir stark nog för en vanlig spelare.”
Vid teknikmässan CES i januari i år presenterade Tobii tillsammans med datortillverkaren MSI världens första bärbara speldator med integrerad eyetracking.
”Tittar man på försäljningen till MSI handlar det om en dyr premiumspeldator som sannolikt inte direkt kommer att driva stora volymer eller för Tobii signifikanta intäkter, men det handlar om gradvis ökande volymer från en låg nivå”, säger han.
Starbreeze, med vd Bo Andersson Klint, använder Tobiis teknologi i sitt kommande VR-headset.
När det gäller multiplayer-spel, där flera spelare spelar online mot varandra, ser Henrik Eskilsson spännande användarcase.
Han vill emellertid inte kommentera eventuella, icke kommunicerade, samarbeten med utvecklare, men säger att det finns intresse för eyetracking från utvecklare av sådana spel.
Han öppnar också för att det skulle kunna komma sådana spel med stöd för eyetracking under året:
”Ja, det kan det göra. Vi befinner oss lite i en fas där vi experimenterar tillsammans med spelutvecklare. Varje spel har gjort lite mer saker med eyetracking i spelet, vissa blir jättebra och andra medför ingen nytta”, säger han.
Läs mer: Swedbank Robur storhandlar i Starbreeze – blir näst största ägare
Vad gäller Tobiis samarbete med Starbreeze, i syfte att integrera Tobiis teknologi för ögonstyrning i Starbreezes kommande virtual reality-headset Star VR, har inga resultat presenterats hittills.
”Jag tror att vi kan få se någon form av resultat under 2016, det är vår målsättning. Det är dock inte sannolikt att vi ser eyetracking i kommersiella VR-produkter under 2016”, säger han och poängterar att samarbetet befinner sig i en tidig fas.
Direkt