Hoppa till innehållet

Tobii spår fler speltitlar med eyetracking i år

Ögonsensorbolaget Tobii har tagit tydliga steg framåt på datorspelmarknaden under 2015 och fler framsteg väntas i år. ”Vi hoppas på att fortsätta att se titlar komma med eyetracking under 2016”, säger Tobiis vd Henrik Eskilsson.

Tobiis vd Henrik Eskilsson.
Tobiis vd Henrik Eskilsson.Foto: Claes-Göran Flinck

Ögonstyrningsbolaget Tobii fortsätter att växa. Under det fjärde kvartalet 2015 steg omsättningen med 39 procent jämfört med samma period året före, enligt tisdagens kvartalrapport.

Nu uppger vd:n Henrik Eskilsson att Tobii har tagit tydliga steg framåt på datorspelmarknaden under 2015 och fler titlar med eyetracking väntas under 2016.

”Vi ser ett tydligt intresse hos spelutvecklare”, säger Tobiis vd Henrik Eskilsson till Nyhetsbyrån Direkt.

Vi befinner oss lite i en fas där vi experimenterar tillsammans med spelutvecklare.

 

I början av året presenterade Tobii att två kommande speltitlar från Ubisoft (Tom Clancy's The Division och Assassin's Creed Syndicate) kommer att ha integrerat stöd för eyetracking.

Läs mer: Därför ökar Tobiis värdering med över 1 miljard

”The Division har också en djupare form av integration av eyetracking och det är lika viktigt som antalet titlar. För den som har en eyetracker är skillnaden större i The Division”, säger Henrik Eskilsson.

Han påpekar att utvecklingen för eyetracking i datorspel, som drivs inom affärsområdet Tobii Tech, fortfarande är i en tidig fas. Det är en långsiktig satsning som kommer att kräva fortsatta investeringar, mycket arbete och tid för att bygga upp marknaden, enligt Henrik Eskilsson och fortsätter:

”Det måste komma fler spel med stöd för eyetracking innan det blir en nytta som blir stark nog för en vanlig spelare.”

Vid teknikmässan CES i januari i år presenterade Tobii tillsammans med datortillverkaren MSI världens första bärbara speldator med integrerad eyetracking.

”Tittar man på försäljningen till MSI handlar det om en dyr premiumspeldator som sannolikt inte direkt kommer att driva stora volymer eller för Tobii signifikanta intäkter, men det handlar om gradvis ökande volymer från en låg nivå”, säger han.


Starbreeze, med vd Bo Andersson Klint, använder Tobiis teknologi i sitt kommande VR-headset.

När det gäller multiplayer-spel, där flera spelare spelar online mot varandra, ser Henrik Eskilsson spännande användarcase.

Han vill emellertid inte kommentera eventuella, icke kommunicerade, samarbeten med utvecklare, men säger att det finns intresse för eyetracking från utvecklare av sådana spel.

Han öppnar också för att det skulle kunna komma sådana spel med stöd för eyetracking under året:

”Ja, det kan det göra. Vi befinner oss lite i en fas där vi experimenterar tillsammans med spelutvecklare. Varje spel har gjort lite mer saker med eyetracking i spelet, vissa blir jättebra och andra medför ingen nytta”, säger han.

Läs mer: Swedbank Robur storhandlar i Starbreeze – blir näst största ägare

Vad gäller Tobiis samarbete med Starbreeze, i syfte att integrera Tobiis teknologi för ögonstyrning i Starbreezes kommande virtual reality-headset Star VR, har inga resultat presenterats hittills.

”Jag tror att vi kan få se någon form av resultat under 2016, det är vår målsättning. Det är dock inte sannolikt att vi ser eyetracking i kommersiella VR-produkter under 2016”, säger han och poängterar att samarbetet befinner sig i en tidig fas.

Direkt

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera