Hoppa till innehållet

Tobiis vd flyttar till USA: "Vill öka vår närvaro"

Nordamerika är en viktig marknad för det svenska eyetracking-bolaget Tobii. Nu skalar bolaget upp sin verksamhet i Silicon Valley och vd Henrik Eskilsson flyttar till USA i ett år.

Henrik Eskilsson är vd och medgrundare av eyetrackingbolaget Tobii, nu flyttar han till USA för att komma närmare kunderna.
Henrik Eskilsson är vd och medgrundare av eyetrackingbolaget Tobii, nu flyttar han till USA för att komma närmare kunderna.Foto: Tobii

Trots listningen på Stockholmsbörsen är USA den i särklass viktigaste marknaden för det svenska ögonstyrningsbolaget Tobii. Bolaget etablerade sitt första kontor i Nordamerika redan 2005, och har i dag 40 procent av personalstyrkan och 60 procent av sin försäljning i USA.

Runt en femtedel av Tobiis försäljning sker i Europa och mindre än 2 procent i Sverige.

I sommar flyttar bolagets vd Henrik Eskilsson till Silicon Valley i ett knappt år för att komma närmare kunderna och organisationen.

”USA är en otroligt viktig marknad för oss och många av våra viktigaste kunder och partners är baserade där”, säger han till Di Digital.

Läs även: Tobii: ”Facebooks köp är goda nyheter för eyetracking-teknologin” 

Några planer på att flytta bolagets huvudkontor finns dock inte.  

Tobii började tillverka ögonsensorer redan 2001 och är i dag verksamt inom tre affärsområden: Tobii Dynavox, som säljer ögonstyrningstjänster för rörelsehindrade, Tobii Pro, som säljer analysverktyg,  och Tobii Tech, där man jobbar man med att anpassa bolagets ögonstyrningsteknik till konsumentprodukter som spelkonsoler, datorer, VR-headset och självkörande bilar.

Läs även: Tobii utökar vr-samarbete med Uppsalastudion Teotl 

Inom Tobii Dynavox sker hela 75 procent av försäljningen i USA. Framför allt handlar det om försäljning av handikapphjälpmedel till privata försäkringsbolag samt det offentligt finansierat sjukförsäkringssystemet Medicare. 

Under våren sänkte Carnegie sin rekommendation för Tobii-aktien till behåll från köp med motivationen att Trumps valseger riskerar att påverka försäkringsystemets ekonomiska utrymme för inköp av handikapphjälpmedel negativt.

Är det en risk ni ser?

 ”Det finns just nu inga amerikanska policyändringar som vi känner till som direkt påverkar vår hjälpmedelsaffär, men det är svårt att veta vilka beslut som fattas i framtiden”, säger Henrik Eskilsson.

I dag har Tobii kontor i Washington och Pittsburgh. Det tredje USA-kontoret tillhör Tobii Tech och är baserat i teknikmeckat Silicon Valley.

”Det är oerhört viktigt för oss som svenskt techbolag verksamma inom konsumentelektronik att ha en tydlig närvaro i Silicon Valley då både nuvarande och potentiella kunder sitter där. I dag har vi runt fem personer där, men vi planerar att flerdubbla vår närvaro”, säger Henrik Eskilsson. 

Tobii Techs största kund i dag är den amerikanska hårdvarutillverkaren Dell, och bolagets eyetrackingteknik har integrerats i jättens speldatorer som säljs under varumärket Alienware.

Trots den tillfälliga flytten planerar Henrik Eskilsson inte att förändra sin vd-roll.

”Jag kommer den här tiden att vara baserad i USA och resa till Sverige regelbundet. Det blir tidiga morgnar men med bra systematik och infrastruktur för videokonferenser ser jag inte att det blir några problem.”

Läs även: Tobii går över miljarden men nästan dubblar förlusterna 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera