Trots listningen på Stockholmsbörsen är USA den i särklass viktigaste marknaden för det svenska ögonstyrningsbolaget Tobii. Bolaget etablerade sitt första kontor i Nordamerika redan 2005, och har i dag 40 procent av personalstyrkan och 60 procent av sin försäljning i USA.
Runt en femtedel av Tobiis försäljning sker i Europa och mindre än 2 procent i Sverige.
I sommar flyttar bolagets vd Henrik Eskilsson till Silicon Valley i ett knappt år för att komma närmare kunderna och organisationen.
”USA är en otroligt viktig marknad för oss och många av våra viktigaste kunder och partners är baserade där”, säger han till Di Digital.
Läs även: Tobii: ”Facebooks köp är goda nyheter för eyetracking-teknologin”
Några planer på att flytta bolagets huvudkontor finns dock inte.
Tobii började tillverka ögonsensorer redan 2001 och är i dag verksamt inom tre affärsområden: Tobii Dynavox, som säljer ögonstyrningstjänster för rörelsehindrade, Tobii Pro, som säljer analysverktyg, och Tobii Tech, där man jobbar man med att anpassa bolagets ögonstyrningsteknik till konsumentprodukter som spelkonsoler, datorer, VR-headset och självkörande bilar.
Läs även: Tobii utökar vr-samarbete med Uppsalastudion Teotl
Inom Tobii Dynavox sker hela 75 procent av försäljningen i USA. Framför allt handlar det om försäljning av handikapphjälpmedel till privata försäkringsbolag samt det offentligt finansierat sjukförsäkringssystemet Medicare.
Under våren sänkte Carnegie sin rekommendation för Tobii-aktien till behåll från köp med motivationen att Trumps valseger riskerar att påverka försäkringsystemets ekonomiska utrymme för inköp av handikapphjälpmedel negativt.
Är det en risk ni ser?
”Det finns just nu inga amerikanska policyändringar som vi känner till som direkt påverkar vår hjälpmedelsaffär, men det är svårt att veta vilka beslut som fattas i framtiden”, säger Henrik Eskilsson.
I dag har Tobii kontor i Washington och Pittsburgh. Det tredje USA-kontoret tillhör Tobii Tech och är baserat i teknikmeckat Silicon Valley.
”Det är oerhört viktigt för oss som svenskt techbolag verksamma inom konsumentelektronik att ha en tydlig närvaro i Silicon Valley då både nuvarande och potentiella kunder sitter där. I dag har vi runt fem personer där, men vi planerar att flerdubbla vår närvaro”, säger Henrik Eskilsson.
Tobii Techs största kund i dag är den amerikanska hårdvarutillverkaren Dell, och bolagets eyetrackingteknik har integrerats i jättens speldatorer som säljs under varumärket Alienware.
Trots den tillfälliga flytten planerar Henrik Eskilsson inte att förändra sin vd-roll.
”Jag kommer den här tiden att vara baserad i USA och resa till Sverige regelbundet. Det blir tidiga morgnar men med bra systematik och infrastruktur för videokonferenser ser jag inte att det blir några problem.”
Läs även: Tobii går över miljarden men nästan dubblar förlusterna