Hoppa till innehållet

Toca Boca lanserar klädkollektion för barn

Den svenskgrundade app-succén Toca Boca börjar sälja sin första konsument-kollektion hos den amerikanska detaljhandelsjätten Target. Toca Boca såldes i fjol till kanadensiska Spin Master.

Pressbild av Toca Bocas nya ”back to school”-lansering. Till höger: Toca Bocas operativa chef Caroline Ingeborn. Foto: Pressbilder.
Pressbild av Toca Bocas nya ”back to school”-lansering. Till höger: Toca Bocas operativa chef Caroline Ingeborn. Foto: Pressbilder.

Det var i april i 2016 som mediejätten Bonnier sålde sitt succébolag Toca Boca, som utvecklar pedagogiska, könsneutrala appar för barn. På köparsidan stod det kanadensiska börsbolaget Spin Master, som bland annat står bakom det klassiska leksakssystemet Meccano.

Prislappen var länge hemlig. Men i efterhand har Di Digital kunnat rapportera att summan endast uppgick till 263 miljoner kronor, cirka hälften av det pris som ska ha varit det lägst tänkbara priset när säljprocessen inleddes.

Utvecklingen av fysiska produkter började för nästan två år sedan.

Läs mer: Reapris när Bonnier sålde Toca Boca 

Nu står det klart att Toca Boca tagit steget från den digitala världen till den fysiska. I ett exklusivt avtal med den amerikanska butikskedjan Target ska bolaget lansera sin egen linje med kläder, accessoarer, pyjamas, sängkläder, ryggsäckar, lunchlådor och aktivitetsböcker riktade till barn mellan 5 och 9 år. Det skriver Techcrunch.  

Kollektionen bygger på Toca Bocas karaktärer och könsneutrala estetik, och ska följa samma designprinciper som har gällt för apparna, heter det.

Toca Boca uppger att man hade planer på att förlänga sitt varumärke redan innan Spin Master köpte bolaget. 

”Toca Bocas vision är att vara ett kategorioberoende varumärke, och en ledstjärna för världens barn. Utvecklingen av fysiska produkter och licensiering började för nästan två år sedan, före förvärvet, och är en viktig milstolpe i vår strävan efter det målet”, säger Toca Bocas operativa chef Caroline Ingeborn till Techcrunch.

Läs mer: Toca Boca gjorde jätteförlust innan försäljningen 

Toca Boca grundades som ett helägt Bonnier-bolag 2010, baserat på analysen att barn verkade uppskatta Apples nya produkt Ipad. På denna idé byggde grundarna Björn Jeffery och Emil Ovemar en av världens mest profilerade utvecklare av barnspel för surfplattor. 

I dag kan Toca Boca stoltsera med miljoner nedladdningar av 38 pedagogiska appar, som används av 13 miljoner barn varje månad. Bolaget har en andel på 23 procent av marknaden för betalda barnappar på App Store, enligt Techcrunch. 

Toca Boca har kontor i San Francisco, Brooklyn och Stockholm. 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera