Hoppa till innehållet

Transfer Galaxy-grundaren: ”Jag och pappa skickar pengar till en föräldralös släkting varje månad”

Transfer Galaxys grundare bjöd på personliga historier från scen på Google Open Mic i Almedalen i veckan. Medgrundaren Khalid Qassim berättade hur han och hans pappa använder tjänsten för att skicka pengar till en föräldralös släkting.

Transfer Galaxys två medgrundare Khalid Qassim (t.v.) och Yosef Mohamed talade vid Google Open Mic i Visby under Almedalsveckan.
Transfer Galaxys två medgrundare Khalid Qassim (t.v.) och Yosef Mohamed talade vid Google Open Mic i Visby under Almedalsveckan.

”Hur många här har en bank?”

Så inleder Yosef Mohamed sitt anförande vid Google Open Mic under Almedalsveckan i Visby i onsdags. När i princip alla i publiken räcker upp händerna fortsätter han: 

”Nästan alla ser jag. Men i övriga världen är det inte lika självklart. I övriga världen saknar över två miljarder människor en bank”.

Publiken tystnar och Yosef Mohamed och hans medgrundare Khalid Qassim kan sedan berätta hur viktig mobiltelefonen blivit i Somalia, där de har sina rötter, i stora delar av övriga Afrika och i många andra utvecklingsländer världen över. 

Jag och min far skickar 4000-5000 kronor varje månad till en föräldralös släkting.

Ofta är det idag mobiltelefonen som fyller bankens funktion. Man skickar och tar emot pengar i mobiltelefonen och har sina besparingar i konton som nås genom mobiltelefonen. 

”Många av våra kunder skickar pengar varje månad. Det gäller även oss”, säger Yosef Mohamed, som är vd och medgrundare på Transfer Galaxy.

Marknaden för internationella pengaöverföringar är givetvis enorm. Men Transfer Galaxy startades egentligen för att lösa ett problem som var mycket lokalt.

Grundarna berättar att inspirationen kom när de sprang på varandra utanför den lokala kiosken i Vivalla, utanför Örebro, där de skickade pengar till släkten i hemlandet.

”Tjänsten i kiosken tog en avgift på 15 procent. Vi bestämde oss där och då för att starta ett bolag för att göra det enklare och billigare. Vi tänkte hur svårt kan det vara”, skrattar Yosef Mohamed.

Han och Khalid Qassim medger att det faktiskt var ganska svårt att starta ett bolag som skickar pengar från Sverige till mobiler i Afrika och Asien. Men tre år efter starten har de ändå lyckats få bolaget på fötter.


Se bilderna, läs texterna från Di Digitals supervecka i AlmedalenFoto:


Transfer Galaxy används idag regelbundet av tusentals människor för att skicka pengar till mobiltelefoner i Afrika och andra delar av värden. Man har fått ner avgiften till 6 procent, med målet att sänka den ännu mer. I maj fick man ett beviljande från Finansinspektionen för att bli ett betalningsinstitut. Nu stundar en expansion till övriga Europa.

Läs mer: Transfer Galaxy fyller på kassan och siktar på Europa

Transfer Galaxy (NTL) har även tagit in cirka 6 miljoner kronor i riskkapital i två rundor från Backing Minds (NTL), som leds av techprofilerna Susanne Najafi (NTL) och Sara Wimmercranz (NTL), och backas av näringslivsprofiler som H&M:s vd Karl-Johan Persson och Lena Apler. I och med investeringen värderades Transfer Galaxy till 42 miljoner kronor.

Sara Wimmercranz satt med i publiken vid Google Open Mic i onsdags och tog emot frågor om sin investering från Di Digitals reportrar som modererade samtalet. Hon betonade bland annat hur Finansinspektionens godkännande banade väg för en ny våg av tillväxt för bolaget. 

Läs mer: H&M-chefens techportfölj sväller

Men trots sin snabba tillväxt har Transfer Galaxy hållit fast vid sina rötter. Från Googles scen i Almedalen berättade Yosef Mohamed att Örebro fortfarande är den ort där tjänsten fått störst genomslag. 

Detta trots att kunderna i Vivalla fått vara med om bolagets barnsjukdomar. Bland annat fans det en tid då grundarna tvingades stänga tjänsten temporärt på grund av likviditetsproblem. 

Att Yosef Mohamed och Khalid Qassim ändå lyckats förbli populära på orten kan bero på att de själva använder tjänsten så pass regelbundet. 

”Jag skickar pengar varje månad till en släkting som använder dem till att betala skolavgifter”, säger Yosef Mohamed.

Khalid Qassim stämmer in.

”Jag och min far skickar 4000-5000 kronor varje månad till en föräldralös släkting. Det är pengar som räcker till boende, mat, det mesta”, säger han. 

Den positiva uppmärksamheten gör att de nu får mängder av erbjudanden om att vara med i alla möjliga sammanhang. På orten är det många unga som inspireras av dem och kommer fram med olika affärsidéer och tankar.

”Vi gör vad vi kan. Men vi måste prioritera. Vårt främsta mål är ju att få Transfer Galaxy att växa och gå bra”, säger Yosef Mohamed. 

Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna, bolagen och grundarna i den nordiska startup-sektorn. 


Hör mer om Transfer Galaxy i Digitalpodden Special från Almedalen:

https://embed.acast.com/digitalpodden/digitalpoddentraffarkry-lenaaplerochgoogleialmedalen

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera