Hoppa till innehållet

Tretton tech-kvinnor på VA:s maktlista

Ericssons forskningschef Sara Mazur är Sveriges mäktigaste kvinna inom det digitala området. Det slår Veckans Affärer fast i sin lista över ”Näringslivets mäktigaste kvinnor”.

Ericssons forskningschef Sara Mazur är Sveriges mäktigaste kvinna inom det digitala området, enligt Veckans Affärers lista över ”Näringslivets mäktigaste kvinnor”.
Ericssons forskningschef Sara Mazur är Sveriges mäktigaste kvinna inom det digitala området, enligt Veckans Affärers lista över ”Näringslivets mäktigaste kvinnor”.

Internationella kvinnodagen till ära presenterade affärstidningen Veckans Affärer under måndagskvällen sin årliga lista över ”Näringslivets mäktigaste kvinnor” på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. I år är 111 kvinnliga makthavare med på listan, som indelats i kategorier som ”börs”, ”direktörer”, ”entreprenörer”, ”opinion”, ”styrelseproffs”, ”ägare” och ”digitalister”.

Titeln ”näringslivets mäktigaste kvinna” går till Mia Brunell Livfors, vd och koncernchef på Axel Johnson AB. Som bekant var Mia Brunell Livfors tidigare vd för Kinnevik, under en period då Stenbecks maktbolag investerade i digitala bolag som Zalando, Rocket Internet, Qliro, Viaplay och Splay.

”Efter en lång och spikrak karriär i en av Sveriges mäktigaste familjedynastier har hon bytt familj. Som ny vd och koncernchef med 22 000 anställda, en omsättning på 65 miljarder, några av Sveriges starkaste varumärken och med ledord som mångfald och hållbarhet har hon makten att förändra i grunden”, lyder VA:s motivering.

Mia Brunell Livfors är en värdig vinnare. Men hon skulle lika gärna kunnat toppa en lista över de mäktigaste kvinnorna i det digitala näringslivet. Som vd på Axel Johnson är hon ansvarig för restaurangleverantören Martin & Servera, med nästan hälften av sin omsättning på 13 miljarder kronor på nätet. Hon ska även ta klubban i börsjätten Axfood, som nu storsatsar på e-handel på Willys och Hemköp.

Läs mer: Kinneviks förra vd tar klubban i e-handelssatsande Axfood

Men hon ingår inte i de 13 makthavare som listans under epitetet ”digitalister”. Istället toppas denna kategori av Ericssons forskningschef Sara Mazur.

”Hon skruvade isär apparater hemma redan som barn. Med 650 forskare och en enorm budget är det hon som nu ser till att Sverige fortsätter att ligga i täten i den mobila teknikutvecklingen,” lyder motiveringen.

Läs mer: Rekordår för Paradox – 240 miljoner i vinst

Tvåa på VA:s ”digilista” är Alexandra Drevenlid, teknikchef på Tele2. Hon följs av Susana Meza Graham, vice vd på spelbolaget Paradox.


Här är hela listan över VA:s mäktigaste digitalister:

  1. Sara Mazur, Forskningschef på Ericsson
  2. Alexandra Drevenlid, Teknikchef på Tele 2
  3. Susana Meza Graham, Vice vd på Paradox
  4. Annika Fogelgren, Teknisk producent på King
  5. Anna Martinkari, Chef Digitala Kanaler på Marginalen Bank
  6. Anna Borg, Nordenchef på Klarna
  7. Åsa Bredin, Chief Development Officer på NetEnt
  8. Sofie Lindblom, Innovationschef på Spotify
  9. Kristina Höök, professor KTH
  10. Lydia Winters, Director of fun på Mojang
  11. Elina Berglund Scherwitzl, Grundare av Natural Cycles
  12. Lousie Grandinson, CFO och affärsutveckling på Mag Interactive
  13. Caroline Walerud, grundare Volumental


Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera