Hoppa till innehållet

Trögstartad låneförmedlare tar nya tag – satsar i Norge

Det har ännu inte lyft för låneförmedlaren Kameo. Men nu blir bolaget första crowdlendingplattformen att förmedla lån till andra länder i Norden.

Kameos vd Sebastian Harung.
Kameos vd Sebastian Harung.Foto: Kameo

Kameos affärsidé går ut på att privatpersoner går ihop och finansierar lån till bolag, något som kallas crowdlending.

Bolaget har dock inte lyckats få verksamheten att lyfta och har sedan lanseringen i våras förmedlat 7,5 miljoner kronor i lån fördelat på sju lån. Det kan jämföras med konkurrenten Tessin, som förmedlat 250 miljoner kronor i lån sedan de startade i maj 2014.

Läs mer: Kameo får Fi:s tillstånd – första crowd-lånet går till fastighetsbolag

2017 siktar Kameo på att förmedla 100 miljoner kronor i lån och bolaget hoppas att satsningen i Norge ska ge större volym.

”Vi är fortfarande i ett ganska tidigt skede. Men vi har en pipeline och jag tror att vi kan hamna på mellan 10 och 20 miljoner kronor i år”, säger Kameos vd Sebastian Harung.

Kameo blir först ut bland de svenska crowdlendingtjänsterna att erbjuda lån i andra nordiska länder. Först ut blir Norge och ett bostadsprojekt i Oslo. Enligt vd:n Sebastian Harung, som själv är norrman, satsar Kameo i Norge på grund av två anledningar.

”Vi har ett nordiskt team med bra nätverk i både Sverige och Norge. Sedan blir det bättre för kunden som får fler investeringsmöjligheter”, säger han.

Kameo har även tillstånd i Danmark men verksamheten väntas komma i gång först om 1-2 år beroende på hur mycket kapital som Kameo har.

Innebär satsningen i Norge att ni har ett försprång gentemot konkurrenterna?

”Jag tror att våra konkurrenter kan göra samma sak men vi har kommit längst. Att få tillstånd i Norge är svårare än Sverige och Danmark”, säger Sebastian Harung.

Sebastian Harung säger att Kameo försenats ett år men att man nu löst problemen.

”I fjol kämpade vi med att vi inte fick använda en molnbaserad mjukvara. Men i somras lanserade vi en ny hemsida och är därmed i fas”, säger Sebastian Harung.

Tidigare i höst annonserades det att Kameo tagit in 10 Mkr från norska affärsänglar i en finansieringsrunda.

Läs mer: Här är startupbolagen som ska rädda bostadsmarknaden

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera