Hoppa till innehållet

Trots protesterna: Spotify omfattas inte av Moderaternas optionsförslag

Varken Spotify eller Izettle omfattas av det förslag om personaloptioner som Moderaterna har valt att kontra med. Däremot kan Truecaller skatta sig lyckligt.

I våras träffade Spotifys medgrundare Martin Lorentzon Moderaternas Lars Hjälmred för att diskutera frågan om personaloptioner.
I våras träffade Spotifys medgrundare Martin Lorentzon Moderaternas Lars Hjälmred för att diskutera frågan om personaloptioner.

Regeringens nuvarande förslag på beskattning av personaloptioner har fått hård kritik, framför allt för att det inte omfattar större techbolag. Enligt förslaget, som lades fram i mars i år, omfattas endast bolag som har 50 eller färre anställda, omsätter under 80 miljoner kronor och är yngre än sju år.

Läs mer: Techjättarna om optionsförslaget: Gör om, gör rätt

Två av de mest aktiva rösterna när den svenska techsektorn har krävt en mer förmånlig beskattning på personaloptioner är Izettles grundare Jacob de Geer och Spotify-grundaren Martin Lorentzon. Den senare träfffade så sent som i våras Moderaternas Lars Hjälmered för att diskutera frågan.

När Moderaterna nyligen presenterade ett eget förslag slopade man omsättningstaket. Förslaget höjer även taket för antalet anställda till 250. Bolagens tillgångar får dock inte överstiga 350 Mkr.

Spotify hade i april omkring 850 anställda bara i Sverige, vilket diskvalificerar musiktjänsten. Izettle kvalar in på antalet anställda, som i snitt var 221 i fjol. Men Izettle hade tillgångar på 715 Mkr vid årsskfitet – en bra bit över det tillgångstaket i förslaget.

”Idén är att skjuta in sig på företag som har en möjlighet att skjuta in sig på företag som har möjlighet att växa till sig ordentligt. Lyckas de kan de över tid bli företag med tusentals anställda”‚ säger Lars Hjälmered (M).

Oppositionspartiers förslag går emot slutsatserna som presenterades i en utredning som ursprungligen tillsattes av Alliansregeringen.

”Alliansen tillsatte utredningen och det förslag den har kommit fram till är otillräckligt för att hjälpa entreprenörer. Regeringen har haft två år på sig att ändra direktiven för utredningen men har inte gjort det.”

Läs mer: Sveriges tyngsta startup-profiler: ”Optioner är en socialistisk idé”

Har ni insett vikten av detta i efterhand?

”Det ligger väl i det hela också. Ericssons varsel häromveckan visar vikten av att jobba med konkurrenskraft och den hårda konkurrens Sverige möter på ett helt annat sätt i dag än tidigare. Det är rätt mycket en fråga om talang, ärligt talat.”

Det finns dock större startupbolag som skulle kunna dra nytta av förslaget om det vann laga kraft. Det gäller till exempel Truecaller, som i fjol hade 75 anställda i Sverige och tillgångar på 156 Mkr.

”Det är rimligt att även större techbolag får en morot i form av lättare beskattning”, säger Lärs Hjälmered, vars parti avsätter 600 Mkr till förslaget i sin budgetmotion.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera