Hoppa till innehållet

"Trumps seger öppnar för ett nytt tekniksegment: Demtech"

Dagens mediekonomi gynnar klickmagneter som Donald Trump. Utspel går före insikt. Men precis som med de flesta av vår tids utmaningar finns kanske lösningen i techvärlden, skriver Di Digitals bloggare Fredrik Wass. 

En nation som alltid präglats av individens frihet med en ständig misstänksamhet mot staten och dess institutioner har till slut sagt sitt, i frustration över att inte längre vara det landet en gång var. I valresultatet finns ett högt ljudande vrål från väljare som inte längre befinner sig i toppen av näringskedjan. Den vite mannens allt mer försvagade position som alltings norm och centrum bildar en perfekt storm av aggression och frustration. Det tillsammans med det strukturella hatet mot kvinnor generellt, kvinnor med makt specifikt och kvinnor med makt från det politiska etablissemanget, ska adderas till analysen. Dessutom med en irritation över Hillary Clintons förflutna. 

När valresultatet var klart blev en amerikansk väljare med latino-ursprung intervjuad i P1. Hon sa att "det viktiga är att inte Hillary Clinton vann”. I nästa svar sa hon "Det viktiga var att vi visade att inte etablissemanget eller medierna bestämmer hur vi, det amerikanska folket, ska rösta”. Hon reflekterade inte över Trumps åsikter, hans hat mot "hispanics" eller andra ideologi-baserade aspekter av hans politik. Det är talande för den anti-etablissemangsvåg som sveper över även Europa och Sverige. Även en majoritet av vita kvinnor röstade på Trump, men merparten av de unga väljarna valde Hillary Clinton. Den gamla strukturen mot den nya. Det slutna mot det öppna. Den gamla massmediesamhället mot det nya nätverkssamhället, med risk för att låta som en floskelmaskin.

Läs mer: Så styr Facebook den svenska samhällsutvecklingen

På samma sätt som med Trump i USA har traditionella medier i Sverige spelat, och fortsätter spela, en viktig roll i att vrida agendan åt ett håll som gynnar högljudda, ofta ljugande och populistiska aktörer. Enligt rådande medieekonomi tjänar medierna kort sagt mer pengar på att uppmärksamma dessa klickmagneter än att publicera fördjupade politiska analyser. Detsamma gäller Facebook, Google och de andra it-jättarna. 

Algoritmerna i de sociala medierna premierar engagemang och starka känslor, snarare än torr och saklig analys. Utspel före insikt. Bradley-effekten har gjort att opinionsföretagens prognoser blivit missvisande och både medias och allmänhetens bild av opinionen och väljarnas fokus har snedvridits.

Det behövs inga filterbubblor och ”alternativa medier" för att en högerpopulist ska nå ut. Traditionella och sociala medier förmedlar deras utspel, åsikter och kampanjer minst lika bra. I det hänseendet fungerar mänskliga redaktörer och algoritmer på ett liknande sätt. De uppmärksammar det som väcker starka reaktioner. Det är både presidentvalet och den svenska politiska scenen ett exempel på. Samtidigt som de sociala medierna fungerar som starka mobiliseringsverktyg och ekokammare i sitt eget spår, utan traditionella mediernas hjälp.

Efter gårdagens valresultat finns det anledning till både självkritik för svenska medier och politiker samt en tydlig plan för hur valet 2018 inte ska gå i Trumps fotspår. Techvärlden står också inför ett lite av ett vägval. Ska innovation och digitalisering fortsätta utmana rådande strukturer och samhällsbärande institutioner finns risk att dess företrädare går både Donald Trumps och de svenska rasisternas väljare till mötes. Samtidigt har också många av vår tids utmaningar och hot sin lösning i just techvärlden. Det går lätt att tänka sig ett nytt segment bland techbolagen – demtech*, med lösningar som verkar för en framtid som inte präglas av ett mer slutet, rasistiskt och exkluderande svenskt samhälle. 

* I skrivande stund finns bland annat ett ett svenskt brandtätningsföretag, ett amerikanskt svetsföretag och ett dansk forskningsprojekt som alla heter Demtech.


Detta är ett blogginlägg av Fredrik Wass. Följ honom här.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera