Hoppa till innehållet

Tunga profiler med när Sigmastocks fyller på kassan

Stena Finans, affärsängeln Bo Mattsson och Collector-grundaren Lena Apler är med när Sigmastocks fyller på kassan. Startupbolaget använder algoritmer för att hjälpa småsparare förvalta sina tillgångar i aktier, istället för fonder.

Sigmastocks grundare Nanna Stranne och Mai Thai. Foto: Sigmastocks
Sigmastocks grundare Nanna Stranne och Mai Thai. Foto: Sigmastocks

Fintechbolaget Sigmastocks har haft en genomsnittlig tillväxt på 20 procent per månad. Men lönsamheten är fortfarande en bit bort. Bolaget tar därför in 8 miljoner kronor i en ny kapitalrunda.

”Vi ska fortsätta utveckla tjänsten och göra det så smidigt som möjligt för människor att investera i aktier. Men vårt första fokus är att öka tillväxten och en stor del av kapitalet ska läggas på marknadsföring”, säger vd Mai Thai.

Med de avgifter som traditionella Sverigefonder tar ut har de ingen chans att slå oss på sikt

Hon grundade Sigmastocks 2014 ihop med Nanna Stranne, som hon lärde känna under studietiden på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Bolagets tredje grundare, Carl Lindberg, är professor i finansiell matematik vid samma högskola.

Läs mer: Life science-profil tar över Chalmers Ventures

Sigmastocks har utvecklat ett alternativ till traditionell fondförvaltning som hjälper människor att förvalta sina tillgångar direkt i aktier. Allt sker digitalt, med finansiell matematik som grund.

”Vår algoritm skapar en diversifierad och stabil aktieportfölj avsedd för långsiktigt sparande. Ambitionen är att slå index, men vi erbjuder även en gratis indexportfölj för den som vill ha det”, säger Nanna Stranne, som är chef för marknad och tillväxt.

Får vi 20 000 betalade kunder så når vi breakeven.

Hon menar att Sigmastocks utan problem kan slå så gott som alla traditionella Sverigefonder över tid.

”Med de avgifter som traditionella Sverigefonder tar ut har de ingen chans att slå oss på sikt”, säger hon.

Foto:
Sigmastocks pitchar vid Di Digital Startup Tour i Göteborg i fjol.

Hittills har Sigmastocks lockat 2000 kunder med sin tjänst som kostar antingen 19 eller 49 kronor per månad.

”Får vi 20 000 betalade kunder så når vi breakeven”, säger Nanna Stranne.

Fram till nu har Sigmastocks lockat runt 3 miljoner kronor från bland andra Collector Banks grundare Lena Apler och Chalmers Ventures i spetsen. Nu tar man in ytterligare 8 miljoner från befintliga ägare, samt en rad nya investerare som Rytu Invest, Stena-koncernens Stena Finans och affärsängeln Bo Mattsson.

Läs mer: Bo Mattsson är en av Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare
Läs mer: Lena Apler är en av Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare

Bo Mattsson är en veteran i sammanhanget. Han byggde Swedbanks fondkommission 1990 och skapade Europas första aktiehandeltjänst på nätet, Nettrader som släpptes våren 1996. Tre år senare grundade han konsumentwebbplatsen Cint, som såldes till Nordic Capital 2015 för drygt en miljard kronor.

”Bo har hjälpt oss under en längre period. Han förstår vår produkt och har bred kompetens inom digital marknadsföring”, säger Mai Thai.

Det närmaste året ska Sigmastocks fokusera på tillväxt i Sverige.

”Men vi tittar redan nu på expansion i andra länder”, säger Nanna Stranne.

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera