Hoppa till innehållet

Tungt fall för Fuglesangs robothandske

Både Börje Salming och Christer Fuglesang har investerat i Bioservos robothandske. Under måndagen började bolaget handlas på First North. Aktien rasade med 30 procent i den inledande handeln.

Astronauten Christer Fuglesang och Bioservos vd Erik Landgren.
Astronauten Christer Fuglesang och Bioservos vd Erik Landgren.Foto: Pressbild.

Bioservo, som har både NHL-veteranen Börje Salming och astronauten Christer Fuglesang på ägarlistan, är främst känt för sin så kallade robothandske som används inom vården för patienter med grepproblem. 

Under måndagen börsintroducerades bolaget på First North. 

Vid 09:15 var aktien värd 16:80 kronor vilket är ett fall på närmare 30 procent. Vid 13:30 hade aktien gått upp till 19:50 kronor. Teckningskursen uppgick till 24 kr per aktie, motsvarande en värdering av Bioservo om cirka 214 mkr. Bolaget tog in 64,4 Mkr i en nyemission inför börsnoteringen. Följ kursen här.

Läs även: Bioservos vd: ”Därför väljer vi börsen” 

Bolaget startade sin resa 2006 när två forskare från KTH och Karolinska Sjukhuset tillsammans började utveckla den kraftförstärkande handsken. Man utvecklar även en version av denna handske för användning inom industrin, och har tecknat samarbetsavtal med GM och Airbus.

Bioservo är ett litet bolag med ett 20-tal medarbetare i Stockholm. I fjol hade bolaget en omsättning på drygt 11 Mkr och ett resultat på -12,6 Mkr. 

Läs även: Salming: ”Hoppas handsken blir en hit” 

Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev:
Foto:

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera