Varför investerar Twitter en halv miljard kronor i Soundcloud? Frågan har givetvis många svar.
I sina kommentarer till Twitters investering i Soundcloud lyfter vd Jack Dorsey fram likheterna mellan bolagen. Båda tjänsterna får sin kraft från användarnas engagemang och kreativitet, heter det.
Förklaringen är rimlig.
Läs mer: Twitter investerar halv miljard i Soundcloud
Twitter började med korta texter, med taggar och bilder. I början av 2013 lade man till Vine, med sina korta, loopade videoskapelser. Och i början av 2015 köpte man Periscope, en tjänst med livesänd video.
Nu är det dags att lägga till ljud. Musik, remixad musik, podcasts och så vidare. Och här är ju Soundcloud världsledande. Med sina 175 miljoner lyssnare i månaden är den svenskgrundade musiktjänsten hela musikvärldens lekstuga – i hangarformat.
Jack Dorseys tänker nog såhär: I framtiden ska så kallade ”thought leaders” kunna nå ut direkt till sina följare på ett snabbt och relevant sätt.
Om Kanye West vill uttrycka en åsikt kanske han väljer att skriva 140 tecken på Twitter. Men han kanske lika gärna vill dela med sig i en livesänd videosnutt – eller med ljudfil eller en remixad version av en gammal låt.
Kombinationen Twitter, Vine, Periscope och Soundcloud är logisk. Alla är just nu-tjänster.
Soundcloud gillar säkert att bli en kusin i Twitterfamiljen. Men man har även ett mer brännande behov: fixa cash.
Soundcloud bränner pengar i snabb takt. Sedan starten för nio år sedan har man tagit in 2,1 miljarder kronor i riskkapital. Samtidigt indikerar den senaste kapitalrundan en värdering på 5,8 miljarder kronor.
Det är ingen katastrof. Men det är ingen drömvärdering heller. Och nu är det slut på gratisätandet. Det är hög tid att visa att man kan bli ett lönsamt företag.
Det är därför det Berlinbaserade bolaget lanserade sin ”Spotify-dödare” Soundcloud Go i mars. Ambitionen är att utmana Spotify och Apple Music med en egen prenumerationstjänst för all världens upphovsrättsskyddad musik, och allt det kreativa innehåll man redan är känd för.
Läs mer: Soundcloud släpper Spotify-konkurrent
Vem är redo att betala för strömmad musik?
Svar: Utbildade storstadsbor, 30+.
Detta är inte publiken som Soundcloud främst är förknippad med. Tvärtom har man lockat unga användare, med låg betalningsvilja.
Medan världens klubbkids delat sina alster på gratisappen Soundcloud har västvärldens mogna urbanistas gladeligen betalat en hundring i månaden för att få all musik på Spotify.
Det är dessa högutbildade, urbana typer som Soundcloud vill åt.
Och de finns på Twitter!
Okej, Twitter har ju inte lyckats ta betalt från sina slutkunder heller. Men rent demografiskt är Twitters 310 miljoner månadsanvändare en drömmatch för Soundcloud.
Några siffror: Drygt en av fyra internetanvändare med högskoleutbildning använder tjänsten. För folk med endast gymnasieutbildning är siffna en på fem, enligt en demografisk undersökning från i höstas. Samma undersökning visar även att Twitter är starkare bland höginkomsttagare än bland låginkomsttagare.
Hur Twitter kan locka sina användare till Soundcloud Go återstår att se. Kanske kan man helt enkelt bjuda på lite gratis annonsutrymme? Men man har i alla fall en halv miljard skäl att se till att musiktjänsten uppnår sina mål.