Hoppa till innehållet

”Twitter kan bli nyckeln till Soundclouds lönsamhet”

Twitter investerar en halv miljard i Soundcloud i hopp om att vidga sin plattform med musik och ljudkreationer. För Soundcloud erbjuder samarbetet en möjlighet att nå ut med sin ”Spotify-dödare” till en mer mogen publik, skriver Di Digitals Jonas Leijonhufvud.

Jonas Leijonhufvud, reporter på Di Digital.
Jonas Leijonhufvud, reporter på Di Digital.

Varför investerar Twitter en halv miljard kronor i Soundcloud? Frågan har givetvis många svar.

I sina kommentarer till Twitters investering i Soundcloud lyfter vd Jack Dorsey fram likheterna mellan bolagen. Båda tjänsterna får sin kraft från användarnas engagemang och kreativitet, heter det.

Förklaringen är rimlig.

Läs mer: Twitter investerar halv miljard i Soundcloud

Twitter började med korta texter, med taggar och bilder. I början av 2013 lade man till Vine, med sina korta, loopade videoskapelser. Och i början av 2015 köpte man Periscope, en tjänst med livesänd video.

Nu är det dags att lägga till ljud. Musik, remixad musik, podcasts och så vidare. Och här är ju Soundcloud världsledande. Med sina 175 miljoner lyssnare i månaden är den svenskgrundade musiktjänsten hela musikvärldens lekstuga – i hangarformat.

Jack Dorseys tänker nog såhär: I framtiden ska så kallade ”thought leaders” kunna nå ut direkt till sina följare på ett snabbt och relevant sätt.

Om Kanye West vill uttrycka en åsikt kanske han väljer att skriva 140 tecken på Twitter. Men han kanske lika gärna vill dela med sig i en livesänd videosnutt – eller med ljudfil eller en remixad version av en gammal låt.

Kombinationen Twitter, Vine, Periscope och Soundcloud är logisk. Alla är just nu-tjänster.

Soundcloud gillar säkert att bli en kusin i Twitterfamiljen. Men man har även ett mer brännande behov: fixa cash.

Soundcloud bränner pengar i snabb takt. Sedan starten för nio år sedan har man tagit in 2,1 miljarder kronor i riskkapital. Samtidigt indikerar den senaste kapitalrundan en värdering på 5,8 miljarder kronor.

Det är ingen katastrof. Men det är ingen drömvärdering heller. Och nu är det slut på gratisätandet. Det är hög tid att visa att man kan bli ett lönsamt företag.

Det är därför det Berlinbaserade bolaget lanserade sin ”Spotify-dödare” Soundcloud Go i mars. Ambitionen är att utmana Spotify och Apple Music med en egen prenumerationstjänst för all världens upphovsrättsskyddad musik, och allt det kreativa innehåll man redan är känd för.

Läs mer: Soundcloud släpper Spotify-konkurrent 

Vem är redo att betala för strömmad musik?

Svar: Utbildade storstadsbor, 30+.

Detta är inte publiken som Soundcloud främst är förknippad med. Tvärtom har man lockat unga användare, med låg betalningsvilja.

Medan världens klubbkids delat sina alster på gratisappen Soundcloud har västvärldens mogna urbanistas gladeligen betalat en hundring i månaden för att få all musik på Spotify.
Det är dessa högutbildade, urbana typer som Soundcloud vill åt.

Och de finns på Twitter!

Okej, Twitter har ju inte lyckats ta betalt från sina slutkunder heller. Men rent demografiskt är Twitters 310 miljoner månadsanvändare en drömmatch för Soundcloud.

Några siffror: Drygt en av fyra internetanvändare med högskoleutbildning använder tjänsten. För folk med endast gymnasieutbildning är siffna en på fem, enligt en demografisk undersökning från i höstas. Samma undersökning visar även att Twitter är starkare bland höginkomsttagare än bland låginkomsttagare.

Hur Twitter kan locka sina användare till Soundcloud Go återstår att se. Kanske kan man helt enkelt bjuda på lite gratis annonsutrymme? Men man har i alla fall en halv miljard skäl att se till att musiktjänsten uppnår sina mål.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera