Hoppa till innehållet

Uber ändrar sin affärsmodell – behöver tjäna pengar

För att öka antalet användare har Uber länge erbjudit gratisresor och lägre priser än konkurrenterna. Nu ändrar världens största startup sin affärsmodell för att tjäna pengar.

Uber ändrar sin affärsmodell för att börja tjäna pengar.
Uber ändrar sin affärsmodell för att börja tjäna pengar.

Priskriget mellan Uber och dess konkurrenter har gjort att kunderna har kunnat åka billigare taxi än någonsin tidigare. Bolagen har bekostat det genom att ta in miljarder i externt kapital. Ett av taxibolagen är Uber som räknas som världens största startup med 8,8 miljarder dollar i intaget riskkapital. 

Men gratisresorna har ätit upp mycket av kapitalet och bolaget förändrar nu sin affärsmodell för att börja kunna tjäna pengar på sina kunder istället. 

Läs även: Ubers resultat: 25 miljarder back 

I en intervju med Bloomberg visade Uber upp sitt nya prissättningssystem som taxibolaget har testat i ett par månader. Det nya systemet kallas ”ruttbaserad prissättning” och den sätter ett pris som är baserat på vad systemet förutser att kunden är villig att betala.

Det är en förändring från det tidigare systemet när Uber beräknade priser genom att använda en kombination av körsträcka, tid och multiplikation baserat på geografisk efterfrågan.

Ubers produktchef Daniel Graf säger till nyhetsbyrån att företaget tillämpar maskininlärningsteknik för att uppskatta hur mycket kunderna är villiga att betala för en resa vid en given tidpunkt. Till exempel kan någon som reser från ett välbärgat område till en annat bli ombedd att betala mer än en annan person som åker till en fattigare del av staden, även om efterfrågan, trafiken och avståndet är desamma.

Läs även: Taxiuppstickarna frodas i tomrummet efter Uber 

Samtidigt har prishöjningen inte påverkat hur mycket förarna får betalt. Det enkla svarat är att Uber behöver mer pengar för att gå runt. Tidigare siffror visar att Uber har betalat närmare 1,5 dollar för varje dollar bolaget tjänar, vilket är anledningen till den nya affärsmodellen.

Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev:
Foto:

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera