Ubers förarkontroller är en bluff

Driftavbrott stor risk för många företag SPONSRAT AV Coromatic

High score för svenska spelbolag

Mediocres vd: ”Misstag att harva på med samma spel”

"Nonsensförklaringar om KNC-konkursen"

Ubers förarkontroller är en bluff

Foto: Jesper Frisk
Uber påstår att alla förare i Sverige utbildas, intervjuas och kontrolleras noga. I själva verket släpps de igenom nästan helt utan krav och kontroll, kan Di Digital avslöja.
Facebook
Twitter
E-post
Öka textstorlek

Det var i höstas som taxibolaget Uber lanserade tjänsten tjänsten UberPOP i Sverige. Idén är att låta privatbilister plocka upp och ta betalt av medföljande passagerare.

Tjänsten är minst sagt kontroversiell. Domstolar i flera europeiska länder, likaså Transportstyrelsen i Sverige, har redan dömt ut den som olaglig. Nyligen avslöjade Sveriges Radio Ekot att tre av tio UberPOP-förare inte betalar skatt.

Dessutom har ett uppmärksammat våldtäktsfall i Indien väckt frågor om hur väl bolaget kontrollerar sina förare.

I sin marknadsföring, där ordet “trygghet” är ett nyckelord, lyfter svenska Uber fram de krav som ställs på nya förare. “Förare måste kvalificera sig för att kunna erbjuda UberPOP. De intervjuas, genomgår utbildning, har haft körkort i minst tre år och har ett kontrollerat brottsregister”, skriver bolaget. Samma sak upprepades i en intervju med SvD från i höstas, med Ubers dåvarande Sverigechef Robin Reznik.

UberPOP-förare "intervjuas, genomgår utbildning, har haft körkort i minst tre år och har ett kontrollerat brottsregister", skriver Uber på sin webbplats.

Men påståendena stämmer inte, visar Di Digitals granskning. I själva verket ställer bolaget knappt några krav alls på sina förare, så länge de äger en bil och har ett körkort.

När vi själva anmäler oss till tjänsten blir vi godkända nästan helt utan kontroller.

Efter en intressanmälan blir vi först inbjudna att träffa Uber på ett “informationsmöte”. Vi ombeds vidare beställa ett utdrag ur belastningsregistret och skicka det till bolaget. 

När vi inte svarar på mejlen förändras budskapet. “Vi har gjort en preliminär kontroll av din bakgrund och den ser bra ut. Det betyder att du kan börja tjäna pengar med UberPOP redan imorgon!” skriver bolaget.


Di Digital blev godkända som UberPOP-förare – trots att vi inte uppfyller några av de krav som bolaget säger sig ställa på sina chaufförer. Foto: Jesper Frisk

Om vi lovar att skicka in ett belastningsutdrag inom 14 dagar, heter det nu, så kan tjänsten aktiveras direkt, i väntan på att dokumentet når fram.

Efter att vi beställt ett utdrag från polisen, men inte skickat det till Uber, dröjer det mindre än 48 timmar innan vi är godkända som förare. Vi får inloggningsuppgifter till Uber Partner-appen och är klara att ta emot körningar.

Vi har då varken pratat med eller träffat en enda representant från Uber, ej heller genomgått någon utbildning. Vi har dessutom anmält oss med ett körkort som är knappt fyra månader gammalt.

Uber har avböjt att svara på Di Digitals frågor via telefon. Alex Czarnecki, bolagets etableringschef för norden, skickar istället kommentarer via mejl:

“För att göra vår registreringsprocess mer effektiv prövas ansökningarna mot en publikt tillgänglig databas över utfärdade domar. Förare som blir godkända genom detta test måste dock fortfarande skicka in ett officiellt utdrag ur belastningsregistret inom 14 dagar. Om detta inte sker blir föraren i fråga avstängd från plattformen”, skriver han. Exakt vilken databas han avser är oklart.

Vi blir godkända utan att ha pratat med eller träffat en enda representant från Uber, ej heller genomgått någon utbildning. Dessutom med ett körkort som är knappt fyra månader gammalt.

“Vi undersöker just nu hur denna ansökan har kunnat bli godkänd, och har redan vidtagit åtgärder för att förhindra liknande situationer i framtiden”, fortsätter Alex Czarnecki.

Svenska Uber står utan Sverigechef sedan i våras, då Robin Reznik lämnade bolaget. I samma veva flyttade marknadschefen Barbara Canales till New York för en ny roll som marknadsansvarig på Uber i USA.


Världens högst värderade startupbolag

  • Uber är en samåkningstjänst som utmanar den traditionella taxinäringen. Bolagets produkt är den tekniska plattformen som kopplar ihop förare med passagerare. Chaufförerna är alla egenföretagare.
  • Uber finns idag i 57 länder. Den svenska verksamheten drog igång vintern 2013 med start i Stockholm men har sedan dess expanderat även till Göteborg.
  • Efter en rad investeringar från bland andra Benchmark Capital och Google Ventures värderas Uber idag till närmare 40 miljarder dollar. Bolaget kallas ofta för världens högst värderade startupbolag.

Läs även: Transportstyrelsen: UberPOP är olagligt

Facebook
Twitter
E-post