Seven Ventures är det tyska medieföretaget Prosiebens riskapitalbolag. Nu har de rekryterat Robin Reznik, tidigare Sverighef för Uber, för att leta investeringar i Sverige.
"Seven Ventures är inget vanligt riskkapitalbolag. Det är som en vc-firma på steroider. Vi investerar pengar som andra men har två komponenter till", säger Robin Reznik.
I och med att Seven Ventures ägs av Prosieben erbjuder de medieutrymme till bolagen som de köper in sig i.
"Vi har också ett nätverk av personer i Europa som kan gå in operativt och hjälpa bolagen med att expandera och gå in i nya länder", säger Robin Reznik.
De senaste åren har allt fler riskkapitalaktörer på ett eller annat sätt etablerat sig i Norden.
Börjar det bli tuff konkurrens om att få investera i bolagen?
"För min del så känns det som att vi har ett tydligt erbjudande. För rätt bolag så är vårt erbjudande med operationell hjälp och medieutrymme väldigt starkt. Om man däremot bara är ute efter pengar så håller jag med om att det finns ett stort utbud av aktörer", säger Robin Reznik.
För rätt bolag så är vårt erbjudande med operationell hjälp och medieutrymme väldigt starkt.
Seven Ventures är som Robin Reznik säger "opportunistiska" i sina investeringar. Storlek eller bransch är inte särskilt viktigt så länge det är en bra affär. Bolaget har till exempel tidigare investerat i såväl modesajten Zalando som i Jawbone, som gör ett smart armband.
"Vår typaffär är ändå konsumentbolag som vill expandera i Europa. Vi erbjuder tv-utrymme och det är oftast mest intressant för konsumentbolag".
Seven Ventures har ännu inte gjort några investeringar i Sverige. Men Robin Reznik är anställd för att sätta fart på just detta.
"Man har inte fokuserat på Norden tidigare. Men vi har ett antal kvalificerade dialoger nu och jag kan tänka mig att vi hinner göra våra första affärer innan årsskiftet".
Läs även: Hon avgör Ubers framtid i Sverige