Hoppa till innehållet

Uppgifter: Linas matkasse sneglar mot börsen

Di Digital erfar att Linas matkasse utvärderar en börsnotering i närtid. Bolagets vd Niklas Aronsson vill varken bekräfta eller dementera uppgifterna.

Syskonen Niklas Aronsson och Lina Gebäck, som grundade Linas matkasse 2008.
Syskonen Niklas Aronsson och Lina Gebäck, som grundade Linas matkasse 2008.Foto: Jack Mikrut

Linas Matkasse (NTL) har vuxit i raketfart de senaste åren. Matkasseboomen har fått bolaget att gå från en omsättning på 28 miljoner kronor år 2009 till över en miljard i år.

Nu uppger källor till Di Digital att Linas matkasse utvärderar möjligheten till en börsnotering i närtid. En notering kan ske inom de närmaste månaderna och rådgivare är anlitade.

Spekulationer om en börsnotering har florerat tidigare, även efter det norska riskkapitalbolaget Herkules köpte drygt 30 procent av Linas matkasse till en värdering på drygt 900 miljoner kronor sommaren 2015.

”I vårt ägande finns det ett villkor, tyvärr ur emotionell synpunkt, att ’vi måste sälja’ och vi jobbar hela tiden med hur vi kan göra det. Men det finns inga konkreta beslut på det ena eller andra”, säger Sverre Flåskjer, managing partner på Herkules och styrelseordförande i Linas matkasse.

Niklas Aronsson, vd för Linas matkasse, varken bekräftar eller dementerar uppgifterna.

”Vad som händer framåt blir spännande att se men åt vilket håll vi kommer gå, om vi går, beror på många faktorer. Vårt fokus just nu är 100 procent på att bygga Linas matkasse till ett ännu bättre bolag”, skriver Niklas Aronsson i ett sms till Di Digital.

Skulle du säga att Linas matkasse är redo för börsen?

”Vi jobbar ständigt med att förbättra interna rutiner och processer. Detta oavsett hur ägarbilden kan komma att se ut framgent.”

Läs mer: Norskt riskkapitalbolag kliver in i Linas matkasse

Techsajten Breakit har tidigare rapporterat att Herkules tog makten i Linas matkasse via en sinnrik konstruktion i samband med att de köpte in sig.

Våren 2014 noterades matkassekonkurrenten Mat.se på First North. Men aktiekursens utveckling har varit en besvikelse och mer än halverats sedan första handelsdagen.

Skulle Linas Matkasse värderas på samma sätt som Mat.se (till ett så kallat p/s-tal på 1) skulle prislappen landa på minst en miljard kronor. Det skulle vara en mycket försiktig värdering då Linas matkasse, som till skillnad från Mat.se, är lönsamt.

Enligt senaste kvartalsrapporten gjorde Mat.se en förlust under andra kvartalet på 11,2 Mkr vilket är i linje med de resultat som bolaget levererat tidigare kvartal. Linas matkasse, å andra sidan, ökade sin omsättning under 2015 med 44 procent till nästan 970 miljoner kronor. Samtidigt uppgick bolagets rörelsemarginal till 6 procent vilket var en förbättring med 2 procentenheter jämfört med föregående år.

Läs mer: Linas matkasse spränger miljardvallen

Intresset för noteringar enormt på börsen just nu. I fjol noterades 73 bolag på Stockholmsbörsens huvudlista och First Norh, vilket var nytt rekord. Det heta noteringsklimatet har hållit i sig under 2016 och rekordet ser ut att kunna slås i år igen. Bara i veckan har Di Digital kunnat rapportera om noteringar av Appspotr och XM Reality.

Tidigare har det spekulerats om att börsnoterade dagligvarujätten Axfood var intresserade av att köpa Linas matkasse. I februari bekräftade Axfoods vd Anders Strålman för Di Digital att bolaget förhandlat om att köpa både Linas matkasse och konkurrenten Mathem i olika omgångar men att prislappen varit för hög. Även tyska matkassejätten Hello Fresh uppges ha varit intresserade av Linas matkasse men avstått på grund av prislappen.

Läs mer: Axfood berättar om varför de nobbade Linas matkasse


För mer om Linas Matkasse och dess konkurrenter lyssna på senaste Digitalpodden:

http://embed.acast.com/digitalpodden/digitalpodden-startuptourmalmo-linasmatkassemotborsenochcrunchfish-firande

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera