"Vi gick igång i Paris i helgen med en kund som heter Ladurée, bageriet som uppfann macarons. Nu testar vi vår plattform och vår affärsidé och samtidigt som införsäljningen till butiker pågår för fullt", säger Mats Forsberg, vd och en av medgrundarna på Urb-it.
Under torsdagen åker han till London för att bygga upp organisationen där.
"Nästa steg är London. Vi rullar ut slutet av första kvartalet nästa år", säger han.
Den svenska leveranstjänsten Urb-it fick mycket uppmärksamhet när de offentliggjorde sin affärsidé i Dagens Industri i februari i år. Tanken var att bli ett "Uber för budbranschen", med hundratals frilansande ”Urbers” som levererar varor i Stockholm och andra storstäder.
Läs mer: Studenter ska göra jobbet åt budfirman
Bakom bolaget, som startats av Citymails grundare Bror-Anders Månsson och dess förre vd Mats Forsberg, står en rad namnkunniga finansiärer. Finansmännen Erik Penser, Erik Mitteregger och Carl Palmstierna med flera investerade sammanlagt 30 miljoner kronor i Urb-it i samband med premiären.
”Vi hoppas ta in ytterligare minst 100 Mkr. Om ett år ska vi finnas tre-fyra storstäder totalt. Köpenhamn står näst på tur, och ska följas av Paris, London och Berlin”, sa vd:n då.
Men expansionsplanerna gick inte lika snabbt som man hoppats.
I oktober rapporterade Di Digital att den planerade kapitalanskaffningen om 100 Mkr hade skjutits på framtiden. Likaså den planerade lanseringen i Köpenhamn, samt samarbetet med Stureplansgruppen.
Förseningarna berodde främst på svårigheter att integrera Urb-its teknik i e-handlarnas plattformar.
“Men nu är de tekniska problemen lösta nu, så vi kan ansluta butiker i den takt vi önskat", säger vd Mats Forsberg.
Läs mer: Trög start för hajpad leveranstjänst
Lanseringen i Paris är Urb-its första utanför Sverige och finansieras av 15 Mkr som tagits in i oktober. Totalt ska man ha tagit in 70 Mkr sedan starten, enligt Forsberg.
"Alla de större ägarna gick in i den senaste rundan, samt Tommy Jacobssons nya fond Zenith Vencap", säger han.
Hittills har mellan 40 och 50 kunder anslutit sig till tjänsten, bland annat Siba, Gant och Filippa K. Senaste samarbetet är med Waynes Coffee och inom en vecka ska samarbeten lanseras med Media Markt och Halebop.