Hoppa till innehållet

Debatt: Välkommen till ditt nya jobb, Marie Wall!

I förra veckan blev det klart att Marie Wall blir ny startupansvarig på Näringsdepartementet. Det är ett utmärkt val. Marie är smart, kunnig och välnätverkad. Nu kan vi bara hoppas att hon får visa allt detta, skriver Johan Jörgensen, styrelseordförande för FundedByMe. 

Johan Jörgensen, entreprenör och investerare, bland annat styrelseordförande i FundedByMe.
Johan Jörgensen, entreprenör och investerare, bland annat styrelseordförande i FundedByMe.

Detta är en debattartikel från Johan Jörgensen, styrelseordförande för FundedByMe. För att skriva debattartiklar mejla digital@di.se


Låt mig ge din chef, Mikael Damberg några råd.

1. Reducera inte detta till fototillfällen med Daniel Ek på Spotify eller de apputvecklare som för dagen får mest uppmärksamhet i social medier. Då kommer ni att tappa all trovärdighet. Vi som jobbar med startups och tillväxtbolag är så sjukt trötta på politiker som använder startups som fikonlöv.

2. Fokusera på hur startups kan skapa det samhälle vi vill ha. Vi behöver inte en till social tjänst som ska distribuera reklamkuponger och tjäna pengar på annonser. Vi behöver startups som förstår och löser de stora samhällsutmaningarna, som kan starta, växa och bidra.

3. Vi behöver ett nytt ”socialt kontrakt” mellan samhälle och startups. Vi har sådana i världsklass mellan staten och de redan existerande storföretagen, men för de startups som ska bli morgondagens tillväxtraketer och arbetsgivare finns det inget.

4. Ta dig en rejäl funderare på det nuvarande finansiella systemet. Allt vi skapar i den reala ekonomin skjuter vi upp i det finansiella molnet där det ”investeras” i icke-produktiva tillgångar, som redan existerande aktier, istället för att gå till verkliga investeringar som leder till arbetstillfällen och tillväxt. Här behöver vi en rejäl omstuvning.

Sedan finns det högljudd debatt bland startups kring praktiska frågor som beskattning, personaloptioner, riskkapital och så vidare. Det är viktigt det med, men låt inte denna debatt skymma de stora skeendena.  

De samhällsförändringar som startups är med och driver har kapacitet att förändra nationers öden.

Världen kommer att förändras mer radikalt de kommande tjugo åren än de gångna tjugo åren. De samhällsförändringar som startups är med och driver har kapacitet att förändra nationers öden.

Och ett sista råd. Själva innovationssystemet som sådant är under starkt förändringstryck. Detta handlar ju inte bara om startups, utan om var någonstans innovationer händer. 

Storföretagen, som vi tror att Sverige är så beroende av, kommer att behöva hitta nya modeller för hur de kan lära av och integrera de innovativa företagen. För det var länge sedan allt hände i storföretagens labb eller i statligt stödda forskningsprojekt. Marie kan allt om detta, så lyssna noga när hon pratar. Och skruva sedan i systemet. 

Läs mer: Regeringen handplockar Marie Wall som startupansvarig

Sverige har en unik mylla att odla framtiden i. Vi har ekosystem. Vi har entreprenörer. Vi har förändringsvilja på individnivå. Och vi värnar vårt goda samhälle. 

Man kan därför bara hoppas att Mikael Damberg och Näringsdepartementet tar detta tillfälle i akt att bevisa att man förstår att startups och entreprenörer är en kraft som kan dra samhället i den riktning vi vill ha. Och att denna möjlighet kan vara enande och stå över partipolitiken.

Jag tror gärna det och vill helst inte bli motbevisad.

Johan Jörgensen, 

Entreprenör och Investerare, styrelseordförande i FundedByMe och ordförande i Internet Society Special Interest Group for Internet of Food.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera