Hoppa till innehållet

”Vi kan skriva riktigt stora checkar”

Hjalmar Winbladh, grundande partner på EQT Ventures, får äntligen prata om sin nya rekordfond med 5,3 miljarder kronor till unga tech-bolag. ”Visionen är att investera på ett sätt som vi skulle uppskattat när vi startade bolag”, säger Wrapp- och Rebtel-grundaren.

Hjalmar Winbladh, grundande partner på EQT Ventures.
Hjalmar Winbladh, grundande partner på EQT Ventures.

Nu är det klart. EQT Ventures tar in närmare 5,3 miljarder kronor (566 miljoner euro) i sin första techfond. Fonden är den största av sitt slag i Norden. Och summan är högre än målet på 500 miljoner euro som Di Digital avslöjade att man nått redan i april.

”Vi är extremt nöjda att kunna stänga fonden så fort som vi gjort. Och vi stänger en bit över vårt mål på 500 miljoner euro”, säger Hjalmar Winbladh, grundare och partner på EQT Ventures.

Vi kan skriva riktigt stora checkar och samtidigt ha rådgivning i Stockholm

För sjutton månader sedan stod det klart att han, och två andra grundare, anslutit sig till EQT:s nya riskkapitalbolag för investeringar i unga, europeiska techbolag. (De övriga två var Uber- och Booking.com-veteranen Kees Koolen och Kings tidigare mobilchef Lars Jörnow.) Officiellt har EQT:s kapitalanskaffning dock endast pågått sedan den 1 juli i fjol.

Kapitalet kommer från en blandning av svenska och utländska investerare. Några av dem är Fjärde AP-fonden, SEB Pension och Försäkring, Harbourvest Partners, Finnish Industry Investment, European Investment Fund (EIF) och Vaekstfonden.

Cirka 10 procent av kapitalet kommer från ett nätverk av framstående entreprenörer. Ytterligare 10 procent kommer från nyckelmedarbetare inom EQT Partners.

Storspelarna Skandia, Tredje AP-fonden och Sjätte AP-fonden har avstått från att investera i er, till förmån för Northzones nya miljardfond. Kommentar?

”Vi förstår att vissa investerare är fullallokerade i andra fonder. Det är en vanlig anledning att inte gå in i en ny venture fond”, säger Hjalmar Winbladh.

De flesta av era svenska investerare tycks komma från Investorsfären?

”Vi är en europeisk fond. Ur det perspektivet är Sverige överrepresenterat. Vi har fått ett otroligt starkt stöd från nordiska investerare.”

Trots hemlighetsmakeriet kring fonden har EQT redan gjort fem investeringar. 

Man har gått in i den tyska jämförelsesajten Holidu, den tyska logistiktjänsten Riskmethods, Malmös Min Doktor och brittiska Oden Technologies. EQT Ventures var även med på tåget när den finska mat-appen Wolt tog in 90 Mkr i samband med sin Sverigelansering i april. 

Vad ska ni investera i framöver?

”Vi ska investera i många faser i Europa, från startupbolag till tillväxtföretag som snabbt behöver skala upp verksamheten internationellt. Vi även investera i icke-europeiska bolag som behöver hjälp att bygga upp sin organisation.”

Vad betyder denna rekordfond för den svenska tech-sektorn?

”Vi har ju även kontor i Amsterdam och London. Men vårt huvudkontor är i Stockholm. Det har inte funnits tillgång till denna typ av tillväxtkapital i Norden tidigare. Vi kan skriva riktigt stora checkar och samtidigt ha rådgivning i Stockholm”, säger Hjalmar Winbladh.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera