Internationellt har marknaden för så kallade robotrådgivare exploderat. Bolag som Betterment och Wealthfront har varit föregångare i USA. I mars i år gav sig också det amerikanska mäklarhuset Charles Schwab in i matchen med sin nya tjänst Intelligent Portfolios.
I Sverige har det däremot gjorts anmärkningsvärt lite när det kommer till automatiserad placeringsrådgivning. Det har dock börjat bubbla lite här och var. Söderberg & Partners lägger stora resurser på att vidareutveckla sin tjänst Iråd och Nordnet köpte 2013 tjänsten Shareville, som fungerar som ett investerar-community.
En som nu tänker få fart på marknaden i Sverige är IT-entreprenören Pontus Kristiansson. Han var med och grundade bolaget Avail som 2013 såldes till San Francisco-bolaget Rich Relevence. Nu har han tillsammans med medgrundaren Henrik Schinzel tagit fram en tjänst för att underlätta PPM-val.
Den blir smartare ju fler vi är men den kritiska massan är inte så vansinnigt stor.
Tjänsten fungerar på så sätt den tar in information om medlemmarnas PPM-val. De 15 procent av medlemmarna som har den uthålligt bästa avkastningen står sedan som grund för råden.
”Vi tar alla som är födda samma decennium och filtrerar ut de 15 procent som haft högst avkastning sedan starten av PPM. Det borgar för att det inte bara är ren tur. Sedan skapar vi en portfölj utifrån det”, säger Pontus Kristiansson.
Portföljen delas upp efter tillgångsslag, som räntor eller aktier, och viktas sedan proportionerligt baserat på hur många som har en viss fond.
De lyckliga sparare som tillhör de bästa 15 procenten i sin generation och står som modell för resten går inte heller lottlösa.
”För dem öppnar vi upp lite extra funktioner och låter dem jämföra sig med den population som är ännu bättre än sig själva. Så om du hör till de 10 procent bästa kan du se hur de 9 procent bästa placerar och så vidare”.
Hur många användare behövs för att få relevanta resultat?
”Den blir smartare ju fler vi är men den kritiska massan är inte så vansinnigt stor. Vi har nu testat den på 750 användare. Redan där har vi passerat den kritiska massan för att få en värdefull tjänst.”
Hur ska ni tjäna pengar?
”Den här produkten kommer vi aldrig att tjäna pengar på. Vi kommer aldrig att acceptera provisioner eller liknande ersättning från fondbolagen. Men vi planer på flera snarlika produkter, till exempel i andra sammanhang där man gör fondval, som vi kommer att ta lite betalt för.”
Kollektiva har tagit in totalt 14 miljoner i finansiering i två rundor under våren och sommaren. Bland investerarna finns ett par välkända profiler i det skånska näringslivet. Bland annat Victoria Park-grundaren Greg Dingizian och bolagets ordförande Bo Forsén tidigare vice vd för Trelleborg. Nu kommer bolaget satsa för att nå 100 000 användare inom ett år.
”Det viktigaste är att vi måste ha en tjänst som folk gillar och tipsar varandra om. Vi har varken råd eller lust att prångla på folk något som de inte gillar. Sen tror vi att vi också, som helt nya, måste investera lite i att göra vårt namn känt”.
Tanken är att i slutet av året ta in ytterligare finansiering.
”Nu vill vi bygga en produkt som folk tycker om och få till en användarbas. Sedan planerar vi att göra en större emission i slutet av året. Det här är en ambitiös satsning”.
Läs mer: Miljarderna flödar in i Fintech