Hoppa till innehållet

Victoria Park-grundare satsar på pensionstjänst

Bolaget Kollektiva från Malmö har tagit fram en automatiserad pensionsrådgivare. Nu tar de in totalt 14 miljoner kronor i finansiering, bland annat från Victoria Park-grundaren Greg Dingizian.

Victoria Park grundaren Greg Dingizian investerar i Kollektiva.
Victoria Park grundaren Greg Dingizian investerar i Kollektiva.Foto: Lars Tulin

Internationellt har marknaden för så kallade robotrådgivare exploderat. Bolag som Betterment och Wealthfront har varit föregångare i USA. I mars i år gav sig också det amerikanska mäklarhuset Charles Schwab in i matchen med sin nya tjänst Intelligent Portfolios

I Sverige har det däremot gjorts anmärkningsvärt lite när det kommer till automatiserad placeringsrådgivning. Det har dock börjat bubbla lite här och var. Söderberg & Partners lägger stora resurser på att vidareutveckla sin tjänst Iråd och Nordnet köpte 2013 tjänsten Shareville, som fungerar som ett investerar-community.

En som nu tänker få fart på marknaden i Sverige är IT-entreprenören Pontus Kristiansson. Han var med och grundade bolaget Avail som 2013 såldes till San Francisco-bolaget Rich Relevence. Nu har han tillsammans med medgrundaren Henrik Schinzel tagit fram en tjänst för att underlätta PPM-val

Den blir smartare ju fler vi är men den kritiska massan är inte så vansinnigt stor.

Tjänsten fungerar på så sätt den tar in information om medlemmarnas PPM-val. De 15 procent av medlemmarna som har den uthålligt bästa avkastningen står sedan som grund för råden.

”Vi tar alla som är födda samma decennium och filtrerar ut de 15 procent som haft högst avkastning sedan starten av PPM. Det borgar för att det inte bara är ren tur. Sedan skapar vi en portfölj utifrån det”, säger Pontus Kristiansson. 

Pontus Kristiansson, Kollektiva.se.  

Portföljen delas upp efter tillgångsslag, som räntor eller aktier, och viktas sedan proportionerligt baserat på hur många som har en viss fond. 
De lyckliga sparare som tillhör de bästa 15 procenten i sin generation och står som modell för resten går inte heller lottlösa.

”För dem öppnar vi upp lite extra funktioner och låter dem jämföra sig med den population som är ännu bättre än sig själva. Så om du hör till de 10 procent bästa kan du se hur de 9 procent bästa placerar och så vidare”. 

Hur många användare behövs för att få relevanta resultat?

”Den blir smartare ju fler vi är men den kritiska massan är inte så vansinnigt stor. Vi har nu testat den på 750 användare. Redan där har vi passerat den kritiska massan för att få en värdefull tjänst.”

Hur ska ni tjäna pengar?

”Den här produkten kommer vi aldrig att tjäna pengar på. Vi kommer aldrig att acceptera provisioner eller liknande ersättning från fondbolagen. Men vi planer på flera snarlika produkter, till exempel i andra sammanhang där man gör fondval, som vi kommer att ta lite betalt för.” 

Nuvarande placeringsrådet till 70- och 80-talister på sajten. 

Kollektiva har tagit in totalt 14 miljoner i finansiering i två rundor under våren och sommaren. Bland investerarna finns ett par välkända profiler i det skånska näringslivet. Bland annat Victoria Park-grundaren Greg Dingizian och bolagets ordförande Bo Forsén tidigare vice vd för Trelleborg. Nu kommer bolaget satsa för att nå 100 000 användare inom ett år. 

”Det viktigaste är att vi måste ha en tjänst som folk gillar och tipsar varandra om. Vi har varken råd eller lust att prångla på folk något som de inte gillar. Sen tror vi att vi också, som helt nya, måste investera lite i att göra vårt namn känt”.

Tanken är att i slutet av året ta in ytterligare finansiering. 

”Nu vill vi bygga en produkt som folk tycker om och få till en användarbas. Sedan planerar vi att göra en större emission i slutet av året. Det här är en ambitiös satsning”.

Läs mer: Miljarderna flödar in i Fintech

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera