Hoppa till innehållet

Vinden har vänt för Virtusize – nu är de 'big in Japan'

Storlekstjänsten Virtusize var på randen till konkurs förra sommaren. Sedan kom räddningen i form av en japansk investerare – och kräsna japanska nätkunder.

Virtusizes vd Gustaf Tunhammar. Foto: Oskar Omne
Virtusizes vd Gustaf Tunhammar. Foto: Oskar Omne

För bara ett år sedan var svenska Virtusize (NTL) nära konkurs. Bolaget som grundades 2011 har fått mycket uppmärksamhet för sin tjänst: En virtuell storleksguide för nätshoppare som låter dem jämföra nya köp med kläder de redan har. Tanken är att en träffsäkrare storleksguide skulle ge färre returer.

Efter en rivstart öppnades kontor i New York, London, Berlin och Tokyo. Samtidigt drogs bolaget med stora förluster.

I augusti 2016 räddades bolaget av en investering på minst 10 miljoner kronor från bland annat den japanska e-handelsleverantören BFF. Virtusize vd Gustaf Tunhammar uppgav då att pengarna skulle räcka fram tills det att bolaget visade vinst.

Läs mer: Japansk investerare går in i Virtusize

För helåret 2016 landade omsättningen på 5,1 Mkr och resultatet på -3,6 Mkr.

Men med hjälp av den finansiella livlinan och en mer fokuserad verksamhet så verkar det som att vinden nu har vänt.

”I juni i år gick vi plus för första gången någonsin. Det känns otroligt skönt såklart, väldigt härligt”, säger Gustaf Tunhammar till Di Digital.

I Sverige ”tuffar tillväxten på” enligt honom. Men den största anledningen till det förbättrade resultatet är bolagets framgångar i Japan, där 15 procent av e-handlarna är anslutna till Virtusize.

”Det går väldigt bra där. Vi har mer eller mindre dubblat omsättningen i Japan i flera år i rad. Det är vår största, viktigaste och snabbast växande marknad.”

Det beror enligt Gustaf Tunhammar på att en produkt som Virtusize passar som handen i handsken för de kräsna japanska nätkunderna.

Läs även: Qviberg lämnar förlustdrabbat Virtusize

”Om man går in på en japansk produktsida så märker man att den är mycket mer detaljerad och informationsrik än en västerländsk, som har optimerats mer mot konvertering. Den japanska är fokuserad på att ge all information och där passar vi in.”

Samtidigt använder Japan, liksom bland annat Kina och Korea, plaggmått för att kommunicera storlek på kläder, till skillnad från västvärlden som använder kroppsmåttstabeller.

"Det gör integrationen av Virtusize väldigt enkel. All data som vi behöver finns redan på plats. I västvärlden är det fortfarande rätt ovanligt med plaggmått vilket gör det mer komplicerat och kostsamt för en e-handlare att integrera våra lösningar eftersom de ofta behöver mäta upp plaggen.”

Nyligen har Virtusize lanserat nya produkter som Gustaf Tunhammar hoppas ska få upp försäljningen ytterligare, och inte bara i Japan.

Det handlar bland annat om en tjänst för glasögon. På glasögon finns måtten ofta utskrivna i skalmen och behöver alltså inte tas fram för hand som med kläder. 

”Det här är ett helt nytt marknadsområde för Virtusize, och vi ser en stort potential även utanför Japan. Hittills har det sett väldigt lovande ut med en högre användning än för vår vanliga tjänst för kläder.”

Virtusize har alltså smalnat av geografiskt men ökat produktutbudet. Men Gustaf Tunhammar är inte orolig för att bolaget återigen ska bli för spretigt.

”Vi hade det rätt turbulent för knappt två år sen. Vi gasade på rätt ordentligt och öppnade kontor lite varstans. Med facit i hand var det för aggressivt. Vi har tagit lärdom från den resan och är nu ganska försiktiga. Vi satsar där det går bra och vill växa organiskt ett tag till. Vi vill känna att vi står stabilt.” 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera