Hoppa till innehållet

Whatsapp-utmanaren tar in 1 miljard – genom blockkedjeteknik

Meddelandetjänsten Kik är i behov av mer kapital och tittar på att ta in motsvarande 1 miljard kronor i september. En majoritet av pengarna tas in från allmänheten via en plattform för kryptovalutor.

Kik tar in nytt kapital genom att använda en plattform för kryptovaluta-handel.
Kik tar in nytt kapital genom att använda en plattform för kryptovaluta-handel.Foto: Pressbild.

Kik uppges ha närmare 300 miljoner registrerade användare och 13 miljoner användare i månaden. Med andra ord är det ingen småspelare inom meddelanden. Bolaget har däremot behov av mer kapital och planerar nu att ta in närmare 1 miljard kronor i riskkapital i september. Av miljarden har 400 miljoner kronor redan tagits in av institutionella ägare, som Pantera Capital, skriver Techcrunch.

De resterande 600 Mkr ska Kik ta in via en så kallad ICO, initial coin offerings, på Ethereums plattform. I praktiken betyder det att Kik tar in pengar från privatpersoner för att bygga vidare på sin plattform och den som deltar i en ICO får en sorts digitala polletter som förhoppningsvis får ett marknadsvärde i framtiden. På det viset liknar det en Kickstarter-kampanj och används ofta av bolag som ännu inte har en produkt eller tjänst på marknaden.

Läs även: Kryptovalutor används som aktier – kritiker varnar för bubbla 

ICO:s har ibland kritiserats för att användas av oseriösa bolag, eftersom det är ett enkelt sätt att ta in pengar utan att behöva underkastas en ordentlig analys. För Kik, som startades 2009 och sedan dess tagit in närmare 1 miljard kronor i riskkapital och värderas till över 8 miljarder kronor, förväntas intresset för ICO:n bli skyhögt. 

Bolaget kommer att vitlista ett antal personer som kommer att få första tjing på de 600 miljonerna som ingår i ICO:n och erbjuda de ”coins” som finns kvar till resten av allmänheten efter den 12 september. För att medverka krävs bland annat en Ethereum-plånbok och personuppgifter. 

Kik planerar att använda intäkterna från ICO:n för att utveckla ett monetariseringssystem för sin meddelandetjänst som låter apputvecklare få betalt utifrån användarsiffror istället för att förlita sig på reklam eller försäljning inuti appen.

Läs även: Rusning till kryptovalutor: ”Extremt många oseriösa aktörer” 

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera