Årets Guldtuben-gala var den tredje i ordningen. Totalt 14 priser delades ut i kategorier som "årets artist", "årets gamer" och "årets Youtuber".
Totalt 671 242 personer följde livesändningen av galan. Det enligt Vigor Sörman, vd på arrangören Splay Networks.
Det betyder att Guldtuben drog betydligt fler tittare än Kristallen, den "traditionella" tv-branschens stora prisgala. I år följde 573 000 personer den sändningen enligt statistik från MMS, uppger Vigor Sörman.
Splay Networks, med mediekoncernen MTG som storägare, är ett av Sveriges största Youtubenätverk med över 200 miljoner tittare per månad.
Uppdatering: Branschtidningen Dagens Media menar att Splays jämförelse inte är korrekt, då Youtube och MMS (som redovisar tittarsiffror i linjär-tv-världen) använder olika mätmetoder.
MMS mäter antalet tittare i genomsnitt varje minut under ett program. Youtube mäter visningar, där varje visning kan vara så kort som 30 sekunder, skriver Dagens Media.
Läs även: Splay och United Screens i pajkastning om tittarsiffror
Här är alla årets Guldtuben-vinnare:
Året collab: Try not to laugh challenge – Keyyo och Clara Henry
Årets löfte: HBA
Årets vloggare: Tova Helgesson
Årets humorkanal: Keyyo
Årets gamer: Pewdiepie
Årets artist: Daniel Norberg
Årets action: Dumbass Productions
Årets style: Therese Lindgren
Årets stjärnskott: Tova Helgesson
Årets Youtubeklipp: Städar mitt rum – Tova Helgesson
Årets serie: Under Hundringen – Splay Sverige
Årets Youtuber: Therese Lindgren
Årets dolda kamera: Jockiboi TV
Årets budskap: Sara Nyström