Hoppa till innehållet

Yubicos vd om Google-samarbetet och mötet med Obama

Stina Ehrensvärds Yubico samarbetar redan med Google kring säkerhet över nätet. Nu öppnar hon för att ta in mer kapital. ”Jag känner mig som i en actionfilm just nu”, säger hon.

Nätsäkerhetsföretaget Yubicos vd Stina Ehrensvärd är verksam i Kalifornien, men var nyligen i Sverige för att ta emot KTH:s stora pris.
Nätsäkerhetsföretaget Yubicos vd Stina Ehrensvärd är verksam i Kalifornien, men var nyligen i Sverige för att ta emot KTH:s stora pris.

Nyligen tilldelades Yubicos vd och grundare Stina Ehrensvärd KTH:s stora pris. Priset går till en person som har skapat värde genom epokgörande upptäckter.

”Jag är jätteglad för det här priset, men egentligen är det tre år för tidigt. Vår resa har ju precis tagit fart”, säger Stina Ehrensvärd i Konserthusets lobby, strax före prisutdelningen.

Några dagar senare återupptas intervjun via Skype. Stina Ehrensvärd har då hunnit passera London på sin väg hem till Palo Alto i Kalifornien.

Läs mer: Hon nobbar riskkapitalet – gör miljonvinst i Silicon Valley

I London träffade hon bankjätten Barclays säkerhetschef för att prata om Yubicos arbete med en världsstandard för inloggning på internet, något företaget utvecklar tillsammans med Google.

”Vi gör egentligen samma sak som Ericsson gjorde med gsm och Autoliv och Volvo för bilbältet. Genom att göra tekniken till en global standard skapar vi vår egen marknad. Vi har nio av de tio största internetföretagen ombord. Nästa steg är de finansiella tjänsterna”, säger hon.

Med det stödet i ryggen är Stina Erhensvärd övertygad om att deras teknik också blir standarden för internetinloggning.

Läs mer: Svensk lösenordsnyckel tar Silicon Valley med storm

Yubico grundades 2007 och tillverkar och säljer en usb-sticka som garanterar säker inloggning på till exempel en internetsida eller ett privat nätverk. För varje användning genererar usb-nyckeln en unik kod som därför blir omöjlig att knäcka.

”Det fungerar ungefär som Bank-id fast utan att du behöver ladda ned någon programvara och till obegränsat antal tjänster utan att dessa delar någon information om användarna”, säger Stina Ehrensvärd.

Företaget började sin resa på KTH-inkubatorn Sting. Huvudkontoret ligger fortfarande i Stockholm, men Stina Ehrensvärd och hennes medgrundare och make Jakob Ehrensvärd flyttade 2010 till Palo Alto.

Beslutet att flytta till hjärtat av Silicon Valley var avgörande för bolagets utveckling

”Vi var bara ett tiotal anställda, vi var knappt lönsamma, vi hade begränsat med kapital och vi hade inte råd att sätta upp ett globalt sälj- och marknadsföringsteam. Men jag tänkte att om vi fokuserade på en handfull av de största internetföretagen i världen, då skulle vi kunna skala vår teknik till över en miljard användare”, säger Stina Ehrensvärd.

Beslutet att flytta till hjärtat av Silicon Valley beskriver Stina Ehrensvärd i efterhand som avgörande för bolagets utveckling.

”Det finns ingen annanstans i världen vi hade kunnat göra det vi har gjort. Google, Microsoft och ett par andra stora it-jättar avgör hur framtidens internet kommer att se ut och vill man vara med och påverka så måste man jobba med dem”, säger hon.

I år väntas bolaget omsätta över 200 miljoner kronor och göra knappt 20 Mkr i vinst.

”Visst är vårt mål att bygga ett bra bolag, men visionen som sporrar oss och som gör att vi kan anställa de bästa ingenjörerna är att vi driver den här standarden. Det är det roligaste jag har gjort”, säger Stina Ehrensvärd.

Hennes arbete med att skapa en världsstandard för internetsäkerhet har gett henne möjligheten att träffa några av världens mest framgångsrika techentreprenörer och inte minst USA:s president Barack Obama.

”Jag har fått träffa så många människor som jag har stor respekt för”, säger Stina Ehrensvärd.

Stina Ehrensvärd har i flera intervjuer talat om att Yubico inte är intresserat av att ta in kapital. Men på nästa styrelsemöte, den 15 december, ska frågan ändå upp på bordet.

Jag har en stor idealistisk vision, men det är för tidigt att prata om den

”Eftersom vi är lönsamma och har pengar på bankkontot har jag inte varit lockad av att ta in kapital. Att springa fort är inte alltid det som lyckas i längden. Men nu har vi faktiskt idéer om vad vi kan göra med mer pengarna. Ingenting är bestämt, men vi kommer att lyfta frågan på nästa styrelsemöte och diskutera om det kan bli aktuellt under nästa år”, säger Stina Ehrensvärd.

På längre sikt saknas inte heller planer.

”Jag har en stor idealistisk vision, mycket större än det här, men det är för tidigt att prata om den. Just nu är jag inriktad på att bygga Yubico till ett miljardföretag. Först ska vi finnas i alla webbläsare, i alla datorer och i alla mobiltelefoner. Det är nu det håller på att hända”, säger hon.

Fakta Stina Ehrensvärd
Vd för och grundare av internetsäkerhetsföretaget Yubico.
Ålder: 49 år.
Bor: Palo Alto, Kalifornien, USA.
Familj: Make och tre barn.
Utbildning: Industriell design, Konstfack.
I Yubicos kundlista finns nio av de tio största internetjättarna som Google och Facebook. Även det amerikanska försvaret använder deras usb-lösning för säker inloggning.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera