Hoppa till innehållet

Zakaria Hersi ska hitta programmeratalanger i förorten

Zakaria Hersi gjorde succé i Nigeria med Kinnevik-ägda Efritin, en motsvarighet till Blocket. Nu är han tillbaka i Sverige för att säkra tillgången på programmerare och öka mångfalden i techbranschen genom eventet orten.io.

Zakaria Hersi står bakom orten.io som arbetar för att rekrytera programmerare från förorten.
Zakaria Hersi står bakom orten.io som arbetar för att rekrytera programmerare från förorten.Foto: Amanda Lindgren

Zakaria Hersi har stått på scen inför tusentals tech-människor. Men han säger att han aldrig varit så nervös som nu, då han ska prata inför klass 8b i Järvaskolan i Kista.

Nervositeten skiner dock inte igenom när han börjar prata om sin bakgrund, född i Somalia och inflyttad som fyraåring till Sverige, en berättelse som flera av eleverna, allihop med invandrarbakgrund, kan relatera till.

”Det finns inga barriärer, vilket är bra. Om man talar på Webbdagarna så kommer folk fram och ställer mer eller mindre vaga frågor men när man kommer hit då frågar de direkt: ’Vad tjänar du?”, säger Zakaria Hersi.

Det är inga krigszoner det handlar om, herregud, jag kommer från Somalia och inte ens där kallas det för no-go-zoner

Entreprenören som vill sammanföra techbranschen med talanger med invandrarbakgrund tar sig sedan tid att fråga varenda en av de samlade eleverna om deras framtidsplaner.

Det är Zakaria Hersis engagemang som ligger bakom satsningen på orten.io, ett program som har till syfte att utbilda personer mellan 18 och 35 år från så kallade ”No Go Zones” i programmering och sedan sammanföra dem med arbetsgivare.

Användningen av det kontroversiella uttrycket ”No Go Zones” är högst medvetet från Zakaria Hersis sida.

”Enligt polisen finns det cirka 55 no-go-zoner i Sverige idag. Vi försöker medvetet ta tillbaka uttrycket. Ingen som bor i de här områdena förtjänade det, vi vill bevisa att det finns positiva bilder här också. Det är inga krigszoner det handlar om, herregud, jag kommer från Somalia och inte ens där kallas det för no-go-zoner!”

Programmet riktar i huvudsak in sig på kvinnor och har haft ett event i Tensta och kommer att hålla ytterligare ett i Rosengård i Malmö i oktober och ett i Bergsjön i Göteborg i november.

Techföretag som Bambora, Paradox Interactive, Backing Minds och Qliro är några av de som erbjuder praktikplatser till programmets deltagare.

Tech har lägst barriärer, du behöver såklart kunskap men de skiter i vilket efternamn och bakgrund du har vilket de inte alltid gör i andra branscher.

I grunden är Zakaria Hersi marknadsförare men genom sitt arbete inom techbranschen så har han stött på ett återkommande problem, nämligen den kroniska bristen på programmerare.

”Jag har suttit i alla typer av techföretag och varje dag hör jag samma fråga; känner du folk som kan programmera? Samtidigt är arbetslösheten mycket större bland invandrare och nyligen anlända. Nu fokuserar jag på att vara bryggan emellan de här två”, säger Zakaria Hersi.

Foto: Amanda Lindgren

Enligt Zakaria Hersi finns det andra skäl till varför just programmering är ett bra område för integration.

”Tech har lägst barriärer, du behöver såklart kunskap men de skiter i vilket efternamn och bakgrund du har vilket de inte alltid gör i andra branscher.”

Mest känd är Zakari Hersi för att startat Nigerias motsvarighet till blocket, Kinnevik-ägda Efritin som på bara fem månader gick från noll till 150 anställda. Han imponerades av den entreprenörsanda som råder i landet och upplevelserna från den tiden ligger till viss del bakom hans inspiration till orten.io.

”I Nigeria såg jag ett företag som hette Andela som tog in afrikanska utvecklare i ett program för att lära dem att koda, för att sen hyra ut dem till Silicon Valley-företag. Om det funkar där så borde det funka även i Göteborg eller Stockholm.”

Orten.io är idag en förening men tanken är att det ska bli ett företag som ska växa med tiden. Just nu riktar sig Zakaria Hersi in sig på att förse techbranschen med programmerare. Men målet är att även andra branscher som har behov av arbetskraft ska kunna bemannas i framtiden.

Ett ytterligare mål är att på lång sikt även påverka branschens struktur.

”Någonstans måste man börja. Mitt mål är att skapa 1 000 utvecklare från förorten till 2020. Jag vet att det här lyckats när man ser att de här människorna börjar skapa företag och komma in i styrelser, det i sig är mycket mer värdefullt.”

Läs även: Digitala entreprenörer vill inspirera i förorten

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera