Hoppa till innehållet

Zalando backar på börsen efter Stenbecks sorti

Den tyska e-handlaren Zalando, med Kinnevik som storägare, backar på Frankfurtbörsen efter en miljardvinst och ett bokslut i linje med förväntan. Samtidigt står det klart att Cristina Stenbeck lämnar posten som styrelseordförande till sommaren.

Kinneviks ordförande Cristina Stenbeck lämnar posten som styrelseordförande i Zalando vid nästa bolagsstämma.
Kinneviks ordförande Cristina Stenbeck lämnar posten som styrelseordförande i Zalando vid nästa bolagsstämma.Foto: Jesper Frisk

Den Kinnevik- och Rocket Internet-ägda modejätten Zalando ökade försäljningen rejält under årets fjärde kvartal och levererade en miljardvinst.

Omsättningen för perioden landade på 868,5 miljoner euro, motsvarande närmare 8,1 miljarder kronor, viket var i linje med bolagets preliminära siffror från januari. Det motsvarar en tillväxt på mellan 30,5 procent från i fjol. Rörelseresultatet för perioden landade på 71,8 miljoner euro, motsvarande 669 Mkr.

Siffrorna innebär att Zalando levererar ett rörelseresultat på 107,5 miljoner euro för helåret 2015, motsvarande en dryg miljard kronor. Det ger en vinstmarginal på 3,6 procent och kan jämföras med fjolårets resultat om 81,9 miljoner euro, motsvarande 765 Mkr.

För helåret landar omsättningen på knappt 27,6 miljarder kronor.

”Vi har visat att vi kan kombinera tillväxt med vinst”, säger Rubin Ritter, vd för Zalando under bolagets telefonkonferens.

Marknaden var dock inte lika lyrisk . En halvtimme efter börsens öppning hade aktien backat med 2 procent till 28,2 euro. Nedgången för året är därmed 23 procent. Jämfört med ett år sedan är aktiekursen dock upp drygt 20 procent.

Vd Rubin Ritter spår fortsatt tillväxt, i det övre spannet av intervallet 20–25 procent under 2016. Han spår även en vinstmarginal på mellan 3 och 4,5 procent för året, vilket är i linje med 2015.

Läs mer: Zalando vill bli modevärldens egen teknikplattform

Zalando fortsätter samtidigt att storinvestera i logistik, bland annat med en lagerlokal i Italien, och i teknik, inte minst på mobilsidan.

”Vi har en marknadsandel på 1 procent av modesektorn i Europa. Vi tror att vi kan ta över 5 procent. Vi har redan över 5 procent av den tyska skomarknaden”, säger vd Rubin Ritter.

I ett separat pressmeddelande informerade Zalando att Kinneviks ordförande Cristina Stenbeck lämnar posten som styrelseordförande i Zalando vid nästa bolagsstämma. Ny ordförande blir Lothar Lanz, som redan sitter i styrelsen. Ny ledamot blir MTG:s vd Jørgen Madsen Lindemann.

”Cristina Stenbeck har alltid planerat att vara ordförande under en begränsad period, under tillväxtfasen. Nu har hon hittat rätt person att lämna över till. Lothar Lanz är en oberoende ledamot i styrelsen. Den tomma stolen fylls av Jørgen Madsen Lindemann från MTG, som har relevant erfarenhet för vår plattformsstrategi”, säger Zalandos vd Rubin Ritter och tillägger att bolaget kommer att fortsätta ha nära kontakt med Cristina Stenbeck.

Läs mer: Kinnevik laddar: Ska investera 2-3 miljarder i år

Cristina Stenbecks maktbolag Kinnevik äger 32 procent av e-handelsjätten Zalando med 10.000 medarbetare.

"Jag har haft glädjen att stödja Zalando på dess resa från det tidiga stadiet till ett framgångsrikt noterat tillväxtbolag", säger Cristina Stenbeck i en kommentar.

Hon skriver vidare att Kinnevik, där hon är styrelsens ordförande, avser att ha en viktig roll i Zalando även fortsättningsvis.

"Kinnevik förblir engagerat och entusiastiskt gällande sin ledande ägarroll i Zalandos lovande framtid", skriver Cristina Stenbeck.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera