Hoppa till innehållet

Kupp mot bildelningstjänst – 100 Mercedesbilar försvunna

Bildelningstjänsten Car2go, som ägs av Daimler, har hackats i en kupp mot företaget i Chicago. Ett 100-tal Mercedesbilar saknas.

Bildelningstjänsten Car2go har utsatts för ett storskaligt 'hack' och ett 100-tal bilar saknas fortfarande.
Bildelningstjänsten Car2go har utsatts för ett storskaligt 'hack' och ett 100-tal bilar saknas fortfarande.Foto: press Car2go

Car2go har etablerat sin bildelningstjänst i ett trettiotal städer runt om i världen. Tjänsten fanns tidigare i Stockholm men drogs tillbaka 2016. Nu har bolaget utsatts för vad som verkar vara den första större kapningen av en bildelningstjänst. 

Exakt hur kuppen har gått till är inte känt, enligt Techcrunch. Men de försvunna bilarna har bokats på ett bedrägligt och vilseledande sätt via en app, uppger polisen.

Polisen i Chicago har kallat in ett dussintal personer till förhör och 100 bilar, de flesta av märket Mercedez-Benz, är fortfarande inte återfunna. 

Car2go har tillsvidare stängt ned tjänsten i Chicago. 

Daimler och BMW beslutade i februari att slå samman sina bildelningstjänster Car2go, Drivenow och Mytaxi för att skapa den största bildelningstjänsten i världen. Tanken är att på så sätt ta upp kampen med uppstickare som Uber och Lyft.

Läs mer: Därför floppar bildelningstjänsterna i Stockholm 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera