Hoppa till innehållet

140 anmälningar mot P-appen Natural Cycles

Läkemedelsverket har nu fått in sammanlagt 140 anmälningar om kvinnor som gjort abort på grund av oönskade graviditeter.

Natural Cycles grundare Raoul Scherwitzl och Elina Berglund.
Natural Cycles grundare Raoul Scherwitzl och Elina Berglund.Foto: Jesper Frisk

Alltsedan Läkemedelsverket startade sitt tillsynsärende av P-appen Natural Cycles i början av året har anmälningarna mot appen rullat in stadigt.

Myndigheten räknar med att få in omkring 20 anmälningar varje månad fram till slutet av sommaren. Men under april månad har det hittills kommit in fler än man räknat med och siffran ligger nu på 30. De allra flesta av dem, 20 stycken, har kommit från vårdgivare i Malmö.

Om myndigheten skulle hitta allvarliga brister så kan appen förbjudas från marknaden. Mats Artursson, som utreder Natural Cycles på Livsmedelsverket, skriver i ett mejl till Di Digital att det är fler anmälningar som kommit in i april än vad man räknat med, men att det inte handlar om något trendbrott.

Det har gått ett drygt år sedan Natural Cycles godkändes av tyska certifikatbolaget Tüv Süd för att få kalla sig för preventivmedel. Det efter att man fått en så kallad CE-märkning.

Tidigare har Di Digital rapporterat om att Natural Cycles sett en minskning i antalet kvinnor som börjar använda appen, som nu används av nästan 200 000 kvinnor i Sverige enligt företaget.

Natural Cycles medgrundare Raoul Scherwitzl skriver i ett mail att aborterna på grund av de oönskade graviditeterna tyvärr är ofrånkomliga.

”Vi känner oss trygga med vår metod, och som våra studier har visat så är det över tid en effektivitet på 93%. Tyvärr innebär det i likhet med andra preventivmedel att oplanerade graviditeter förekommer”, skriver han. 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera