Hoppa till innehållet

250 miljoner använder svensk succéapp – plockar Kindreds toppchef inför notering

Kommunikations- och finansappen Truecaller har huvudkontor i Stockholm, men merparten av sina 250 miljoner användare i Indien. Bolaget förstärker nu sin ledning med Fredrik Kjell från bettingbolaget Kindred – inför en planerad börsnotering 2022.

Fredrik Kjell är ny operativ chef på Truecaller.
Fredrik Kjell är ny operativ chef på Truecaller.Foto: Press.

Det svenska teknikbolaget Truecaller TRUE B +2,56%Dagens utveckling har sedan starten 2009 rönt stora framgångar i Indien. Deras app var från början en renodlad telefonbok, men har sedan utökats med bland annat meddelandefunktioner och finansiella tjänster. 

Nyligen passerade bolaget 250 miljoner månatligen aktiva användare, en ökning från 230 miljoner i slutet av juli.

Nu har Truecaller utsett Fredrik Kjell till ny operativ chef. 

”Jag har följt Truecallers fascinerande tillväxtresa i många år och är imponerad över vad de åstadkommit hittills. Truecaller är en av Sveriges globala framgångssagor och jag är glad att bli en del av teamet”, säger han i en kommentar.

Han värvas från den börsnoterade kasino- och vadhållningskoncernen Kindred KIND SDB -0,40%Dagens utveckling, som bland annat har Unibet under sitt paraply, där han varit produktchef under de senaste två åren och suttit i koncernledningen.

Truecaller har självt planer att vara redo för en börsnotering vid 2022. Genom rekryteringen av Fredrik Kjell stärks företagsledningen med nödvändiga erfarenheter från den publika marknaden, heter det.

”Med Fredriks starka operationella bakgrund från konsumentbolag, och erfarenheter från ett stort börsnoterat företag, tror vi att han kommer bli ett jättebra tillskott till Truecaller och vår globala ledningsgrupp”, säger Alan Mamedi, medgrundare och vd på Truecaller.

Fredrik Kjell kommer att vara baserad i Stockholm, men bli ansvarig för alla Truecallers affärsenheter globalt. Han tillträder med omedelbar verkan.

Truecaller omsatte 294 miljoner kronor under 2019, genom prenumerations- och annonsintäkter, vilket motsvarade en tillväxt på över 80 procent jämfört med året före. Förlusten på sista raden ökade till 105 Mkr, men hälften av minusresultatet härstammar från förvärven av de indiska bolagen Chillr och Messai.

Största ägare i Truecaller är det amerikanska riskkapitalbolaget Sequoia Capital med 20 procent av aktierna, följt av grundarna Alan Mamedi och Nami Zarringhalam som äger 9 procent vardera, samt Kleiner Perkins. Brittiska Atomico och Tommy Jacobsons riskkapitalbolag Zenith finns också i ägarkretsen. 

Bolaget tog senast in pengar på den privata marknaden hösten 2018 och värderades då till 6,8 miljarder kronor.

Läs mer: Svenska miljardbolaget Truecaller vinnare när Indien förbjuder appar från Kina 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera