Det finns en tydlig korrelation mellan storleken på verksamhet och priset de får betala för sin logistik. Ju mindre bolag, desto dyrare frakt, som regel.
Anledningen är inte svårare än att det är mindre lönsamt för jättar som DHL, Fedex och UPS att skicka en bil att hämta få paket på en ort utanför en storstad, än att åka till stora företag och fylla lastbilar varje gång.
”Det är förstås utmaningen. Men det är det fina med vår plattform; genom att de mindre företagen blir sammanlänkade via oss kan vi sätta upp ett smartare logistikflöde med färre upphämtningar”, säger Fredrik Edeland.
Och eftersom Sendify i dag har ”några tusen” kunder är de i sig tillräckligt stora för att logistikjättarna ska vara villiga att erbjuda mer förmånliga priser, i likhet med det som erbjuds storbolag.
Förutom priset, som förstås är en viktig faktor, har Sendify höga betyg från sina kunder som en effekt av ett enkelt system.
”Att använda oss är också en tidsbesparing. Vi gör en otroligt smidig tjänst”, säger han och förklarar att Sendify, till skillnad från dagens hajpade ”last mile”-bolag som Budbee och Instabox, är ett ”first mile”-bolag.
Läs mer: Superentreprenörens nya giv: logistiksystem för småbolag
Det nya kapitalet ska hjälpa till att lyfta den redan sjösatta satsningen på den enorma logistiknationen Tyskland.
Med en modell som bevisat fungerar i Sverige och med de flesta av hans logistikpartners närvarande eller till och med hemmahörande i Tyskland, ser han framför sig att det praktiska i en expansion blir enkelt.
”Att ta bolag ut i Europa är vi bekväma med, det har vi gjort med Express Delivery Sweden (Fredrik Edelands första logistiksuccé, Di:s anm). Vi har en skalbar modell som vi nu bara ska replikera”, säger han och tillägger:
”Tyskland har en stark position som centrum för handel och tillverkning i Europa, med en uppsjö av små och medelstora företag. Det är ett naturligt nästa steg.”
Nu tar bolaget alltså in 52 färska miljoner för att snabba på expansionen, till en pre money-värdering om 185 miljoner kronor.
Samtliga investerare från den hittills enda kapitalanskaffningen på 18 miljoner kronor, i december 2019, har försvarat eller ökat sina innehav.
Rundan leds av Rider Global som blir ny stor delägare. De har tidigare investerat i bland annat Forto och Voi. Den befintliga ägaren och Berlinbaserade fonden Atlantic Labs nämns också för sin fortsatta tro på bolaget – de har tidigare investerat i Soundcloud, Get your guide, Omio och Jodel.