Stockholmsbolaget Acast grundades 2014 med målet att bli framtidens radio. Affärsidén är att locka de annonsörer som tidigare satsat på radioreklam till att i stället annonsera i poddar.
”Annonsmarknaden för radio är värd 33 miljarder dollar. Men bara för att att det vanliga radiolyssnandet tappar fart så kommer de här pengarna inte gå till reklam i streamingtjänster för musik. De här pengarna kommer istället att gå till podcasts och för det har vi skapat en fungerande marknad”, säger Acasts vd och medgrundare Måns Ulvestam.
De här pengarna kommer istället att gå till podcasts och för det har vi skapat en fungerande marknad.
Poddplattformen Acast har sedan starten tagit in cirka 160 miljoner kronor i riskkapital från bland annat investeringsbolagen Moor (NTL), Bonnier Growth Media (NTL), Alfvén och Didrikson (NTL) och Inbox Capital (NTL).
Läs mer: Försäljningen rusar för Acast - tar in mer kapital
Nu tar bolaget in ytterligare 154 Mkr.
Förutom de befintliga ägarna är det framför allt Norron Asset Managements fonder Target och Select samt Swedbank Robur Ny Teknik och den nya fonden Microcap som går in med kapital.
För svenska bankfonder, som traditionellt investerar i noterade bolag, är det här lite av ett trendbrott. Att en fond investerar i onoterade innehav är däremot desto vanligare i USA, enligt Carl Armfelt, en av förvaltarna bakom Swedbank Robur Ny Teknik.
”I USA finns det många duktiga fonder som investerar i onoterat. Det har än så länge inte förekommit så mycket i Europa eller Sverige. Därför har vi startat en microcap-fond, den första i sitt slag, som är inriktad på onoterade bolag på väg mot börsen”, säger Carl Armfelt.
Fonden kommer endast att investera i bolag med siktet inställt mot börsen. Men om introduktionen kommer att ske om en vecka eller om två år beror på bolaget, enligt Carl Armfelt.
För just Acast verkar en börsnotering inte vara planerad till i närtid.
Enligt bolagets andra medgrundare Karl Rosander ska det nya kapitaltillskottet främst användas för att bygga ut plattformens tekniska infrastruktur.
Fonderna erbjöd en annan typ av investerare som vi gillar mer än VC
Acast har i dag 58 miljoner lyssningar i månaden och bolaget hoppas kunna nå 100 miljoner lyssningar vid årsskiftet 2017-2018. Beteendeförändringen hos radiolyssnarna har bara börjat, anser Karl Rosander.
”Den kommersiella FM-radion som den ser ut i dag kommer att försvinna och bytas ut mot ett flöde av dagliga poddar. Och vi bygger Infrastrukturen för det”, säger han.
Tillväxten är dock inte gratis. I fjol hade Acast en omsättning på 49,8 miljoner kronor men gjorde samma år en förlust på 52,5 Mkr.
Läs mer: Acast fortsätter på tillväxtspåret – ökar omsättningen
För att bekosta tillväxten har bolaget det senaste året träffat en mängd riskkapitalbolag, både i USA och i Sverige. Dock utan att hitta rätt bland dem.
”Dels hade vi tillräckligt med kapital för att ta tid att välja vilka vi ville samarbeta med och sen så kände vi att fonderna erbjöd en annan typ av investerare som vi gillar mer än VC egentligen”, säger Måns Ulvestam och fortsätter:
”Riskkapitalbolagen ska ju bidra med smart kapital och hjälp men jag är inte säker på att vi behöver det. De investerare vi har fått nu är duktiga techinvesterare som vill att deras aktier ska bli värda mer pengar. Så borde alla investerare tänka.”
Det finns egentligen inga aktörer på slutet av en börsnoteringsresa. Där är det väldigt tomt i Sverige.
Att institutionella investerare nu kliver in bland onoterade bolag ska inte bara ge bättre avkastning för fonderna utan fyller även en större funktion i ekosystemet, enligt Carl Armfelt.
”Vi fyller ett hål i marknaden. När vi har varit ute och träffat bolag så har vi märkt att det är ett väldigt stort steg från att ha tagit in VC-kapital i flera rundor till en börsintroduktion. Det finns egentligen inga aktörer på slutet av en börsnoteringsresa. Där är det väldigt tomt i Sverige”, säger Carl Armfelt.