Hoppa till innehållet

Activision Blizzard köper King för 50 miljarder kronor

Den amerikanska speljätten Activision Blizzard köper svenskgrundade King, mest känt för spelet Candy Crush Saga, för 5,9 miljarder dollar, motsvarande drygt 50 miljarder kronor.

King-grundaren Sebastian Knutsson kvarstår som kreativ chef när nu speljätten Activision köper bolaget.
King-grundaren Sebastian Knutsson kvarstår som kreativ chef när nu speljätten Activision köper bolaget.

Budet ger 18 dollar kontant per aktie i King, vilket motsvarar en premie om 16 procent jämfört med Kings stängningskurs i går.

King kommer att fortsätta fungera som ett fristående bolag och den nuvarande ledningen, – vd Riccardo Zacconi, Sebastian Knutsson som kreativ chef samt Stephane Kurgan som operativ chef – består även efter affären. Det framgår av ett pressmeddelande. 

"Vår kombinerade omsättning och vår kombinerade vinst befäster vår position som världens största och mest lönsamma bolag inom digital underhållning", säger Activision Blizzards vd Bobby Kotick i en kommentar. 

Läs även: 4 av 5 King-grundare blir miljardärer

Affären sker i samband med att Activision Blizzard redovisar sina resultat för årets tredje kvartal. Omsättningen för perioden landade på 990 miljoner dollar, knappt 8,5 miljarder kronor, med en vinst per aktie om 0,17 dollar. Under motsvarande period i fjol var omsättningen 753 miljoner dollar, med en förlust per aktie om 0,03 dollar. 

King är i jämförelse ett betydligt mindre, men också ett betydligt mer lönsamt bolag. För årets andra kvartal 2015 redovisade King en omsättning på 500 miljoner dollar, motsvarande knappt 4,3 miljarder kronor, med en vinst på ebitda-nivå om 207 miljoner dollar, motsvarande knappt 1,8 miljarder kronor. 

King är ett mindre men betydligt mer lönsamt bolag.

Activision Blizzard är ett av världens största spelförlag och ger ut titlar som World of Warcraft och Call of Duty. Bolaget är dock starkast på den mer traditionella konsol- och pc-marknaden, till skillnad från King vars hela verksamhet kretsar kring mobilspel. 

"Mobilspel är den största och snabbast växande affärsmöjligheten i spelbranschen idag. Vi får nu en av världens mest framstående mobilspelsutvecklare och dess anställda som skapar fantastiskt innehåll på nya marknader runt om i världen. King har en enastånde duktig bolagsledning och över 1600 fantastiskt begåvade anställda", fortsätter Activision Blizzards vd Bobby Kotick. 

För att sätta prislappen om 5,9 miljarder dollar i perspektiv: Disney betalade 4,05 miljarder dollar för Lucasfilm, som äger rättigheterna till bland annat Star Wars, när det bolaget förvärvades hösten 2012. Prislappen på King, som är mest känt för spelserien Candy Crush, är alltså nästan 50 procent högre.

Ytterligare en jämförelse: Microsoft betalade 2,5 miljarder dollar för Minecraft-skaparna Mojang år 2014, alltså ungefär hälften så mycket som Activision nu betalar för King.   

King har över 400 anställda i Stockholm. Nyligen öppnade bolaget en ny spelstudio i huvudstaden för att testa nya, mer experimentella spelkoncept. 

"Vi tror att utvecklingen på mobil handlar mycket om smartare social interaktion. Vi vill också göra spelen lite djupare och mer avancerade än de varit", sa Kings grundare och kreativa chef Sebastian Knutsson nyligen i en intervju med Di Digital.

Läs även: King-grundaren efter miljardbudet: "Vi blir kvar i Stockholm"

Läs även: Kommentar: Uppköpet en livboj för King

Grafik: Två Mojang, fyra Volvo Personvagnar, ett Skype – så stor är King-affären

Webb-tv om affären: "Ett nytt kapitel i sagan om Candy Crush"

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera