Annons

Adlibris investerar i heta fraktuppstickaren

Johan Kleberg, vd för Adlibris, och Piotr Zaleski, vd för Shipwallet. Foto: Shipwallet, Adlibris
Johan Kleberg, vd för Adlibris, och Piotr Zaleski, vd för Shipwallet. Foto: Shipwallet, Adlibris
Frakttjänsten Shipwallet tar in 2,4 miljoner kronor i riskkapital från e-handlaren Adlibris.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Stockholmsbolaget Shipwallet (NTL) har utvecklat en jämförelseplattform för frakt inom e-handeln. Tjänsten sparar användarens information och rangordnar fraktalternativen när man avslutar ett köp på nätet. Bolaget har fått en hel del uppmärksamhet i e-handelskretsar och nyligen landat storkunderna Mediemarkt och Footway.

Även Adlibris jobbar sedan en tid tillbaka med Shipwallet för att implementera deras tjänst. Nu kan Di Digital rapportera att nätbokjätten även valt att gå in som delägare i bolaget med en investering på 2,4 miljoner kronor.

"Detaljhandelns strukturförändring mot e-handel har bara har börjat och det är genom snabbare innovation av leveranserna som vi kan accelerera hela e-handelns tillväxt. Shipwallet är ett innovativ och visionärt bolag som med sina existerande och framtida produkter får detta att hända. När möjligheten fanns att investera var det ett enkelt beslut", säger Adlibris vd Johan Kleberg.

Enligt honom är Adlibris inte främmande för fler förvärv på området.

"Vi tittar löpande på förvärv av mindre e-handlare. Men vi vill också göra fler investeringar i bolag vars tjänster förbättrar upplevelsen för våra kunder och som delar våra visioner kring e-handel", säger Johan Kleberg.

Shipwallet grundades 2013 och så sent som i höstas tog bolaget in 2,4 miljoner kronor från affärsängeln Johan Frestadius (NTL), grundare av Bookbinders Design. 

”Adlibris är en viktig strategisk partner för oss och som en av Nordens största e-handlare har de en djup kunskap om konsumentbeteenden. Vi har inlett ett samarbete och kommer att fortsätta utveckla system ihop”, säger Patric Blixt, marknadschef och medgrundare på Shipwallet.

Enligt honom finns det en stor efterfrågan hos e-handlare att utveckla kundernas fraktupplevelse.

”Att kunderna själva inte kan styra över hur och var de vill ta emot sina varor har blivit e-handelns största flaskhals. Vår princip är att du som konsument ska kunna ta kontrollen över fraktkedjan”, säger han.

Shipwallets plattform har funnits tillgänglig ett drygt år och bland de frakttjänster som ingår finns jättar som Postnord, DHL, Schenker och Bring, men även budfirmor som Jetpack och Ryska posten. Även nykomlingar som Instabox och Budbee är med, liksom Postmates och Uber.

Läs mer: Shipwallet tog hem segern vid Di Startup Tour i Stockholm

Shipwallet var en av deltagarna vid Di Digital Startup Tour och tog hem segern i pitchtävlingens Stockholmsfinal.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies