Hoppa till innehållet

Adlibris investerar i heta fraktuppstickaren

Frakttjänsten Shipwallet tar in 2,4 miljoner kronor i riskkapital från e-handlaren Adlibris.

Johan Kleberg, vd för Adlibris, och Piotr Zaleski, vd för Shipwallet. Foto: Shipwallet, Adlibris
Johan Kleberg, vd för Adlibris, och Piotr Zaleski, vd för Shipwallet. Foto: Shipwallet, Adlibris

Stockholmsbolaget Shipwallet (NTL) har utvecklat en jämförelseplattform för frakt inom e-handeln. Tjänsten sparar användarens information och rangordnar fraktalternativen när man avslutar ett köp på nätet. Bolaget har fått en hel del uppmärksamhet i e-handelskretsar och nyligen landat storkunderna Mediemarkt och Footway.

Även Adlibris jobbar sedan en tid tillbaka med Shipwallet för att implementera deras tjänst. Nu kan Di Digital rapportera att nätbokjätten även valt att gå in som delägare i bolaget med en investering på 2,4 miljoner kronor.

"Detaljhandelns strukturförändring mot e-handel har bara har börjat och det är genom snabbare innovation av leveranserna som vi kan accelerera hela e-handelns tillväxt. Shipwallet är ett innovativ och visionärt bolag som med sina existerande och framtida produkter får detta att hända. När möjligheten fanns att investera var det ett enkelt beslut", säger Adlibris vd Johan Kleberg.

Enligt honom är Adlibris inte främmande för fler förvärv på området.

"Vi tittar löpande på förvärv av mindre e-handlare. Men vi vill också göra fler investeringar i bolag vars tjänster förbättrar upplevelsen för våra kunder och som delar våra visioner kring e-handel", säger Johan Kleberg.

Shipwallet grundades 2013 och så sent som i höstas tog bolaget in 2,4 miljoner kronor från affärsängeln Johan Frestadius (NTL), grundare av Bookbinders Design. 

”Adlibris är en viktig strategisk partner för oss och som en av Nordens största e-handlare har de en djup kunskap om konsumentbeteenden. Vi har inlett ett samarbete och kommer att fortsätta utveckla system ihop”, säger Patric Blixt, marknadschef och medgrundare på Shipwallet.

Enligt honom finns det en stor efterfrågan hos e-handlare att utveckla kundernas fraktupplevelse.

”Att kunderna själva inte kan styra över hur och var de vill ta emot sina varor har blivit e-handelns största flaskhals. Vår princip är att du som konsument ska kunna ta kontrollen över fraktkedjan”, säger han.

Shipwallets plattform har funnits tillgänglig ett drygt år och bland de frakttjänster som ingår finns jättar som Postnord, DHL, Schenker och Bring, men även budfirmor som Jetpack och Ryska posten. Även nykomlingar som Instabox och Budbee är med, liksom Postmates och Uber.

Läs mer: Shipwallet tog hem segern vid Di Startup Tour i Stockholm

Shipwallet var en av deltagarna vid Di Digital Startup Tour och tog hem segern i pitchtävlingens Stockholmsfinal.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera