Hoppa till innehållet

Ägare storköper i börssugna Acast

Podcastbolaget Acast har vid ett flertal tillfällen omgärdats av börsnoteringsrykten. Men redan nu handlas bolagets aktie flitigt på andrahandsmarknaden.

Ross Adams, vd Acast
Ross Adams, vd AcastFoto: Press

I början av december kunde Di Digital rapportera att Acasts grundarduo Karl Rosander och Måns Ulvestam den senaste tiden köpt ett stort antal aktier i podcastbolaget.

Läs mer: Grundarna tankar Acast-aktier till reapris

Nu framkommer att även Alfvén & Didrikson har gett sig in i jakten efter fler Acast-aktier.

Riskkapitalbolaget har de senaste veckorna ökat sin andel i Acast från 12 procent till 16 procent, uppger de själva på sin sajt.

Enligt uppgifter till Breakit värderas Acast-aktien på andrahandsmarknaden nu till omkring 950 kronor per aktie. 

I slutet av 2018 tog man in cirka 315 miljoner kronor i riskkapital från bland andra Swedbank Robur och Första AP-fonden. Rundan värderade hela bolaget till cirka 1,8 miljarder kronor. 

Enligt Breakit var aktiens värdering på andrahandsmarknaden 750 kronor vid tiden för nyemissionen.

Räknat på den nya värderingen uppskattar Breakit Alfvén & Didriksons investering till mellan 80 och 100 miljoner kronor.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera