Hoppa till innehållet

Agria köper nätveterinär: ”Nytt beteende hos kunderna”

Digitala vårdbesök blir allt vanligare – även för sällskapsdjur. I en ny affär blir veterinärappen Vethem en del av jätten Agria. ”Det är en tjänst som allt fler kunder upptäcker och använder sig av”, säger Agrias vd Agnes Fabricius. 

Agrias vd Agnes Fabricius.
Agrias vd Agnes Fabricius.

Agria tar över hela ägandet i Vethem, ett relativt nystartat bolag som specialiserar sig på digital veterinärrådgivning. Ambitionen är att skapa en ny vårdapp för djur som ska ge kostnadsfri rådgivning via internet till bolagets kunder, berättar vd:n Agnes Fabricius.  

”Jag tror att appen kommer att få ett stort genomslag. Agria har ändå 60 procent av den svenska djurförsäkringsmarknaden. Därför kommer vi kunna erbjuda den här tjänsten gratis till ett stort antal kunder”, säger hon.

Läs mer: Daniel Ek ska upptäcka sjukdomar – plöjer ned 30 miljoner i sitt nya bolag 

Appen lanseras under namnet Agria Vårdguide den 6 september. Djurägare som inte har tecknat försäkring hos bolaget kommer att kunna använda tjänsten mot betalning. 

”Det är en stor affär för Agria. Det är ett nytt beteende att kunderna tar hjälp av digital veterinärvård. Bolagen som erbjuder dessa tjänster kom in på marknaden för bara ett par år sedan. Att våra kunder nu kan videofilma sitt husdjur och få direktkontakt med en veterinär som gör en bedömning digitalt, det känns jättekul”, säger hon.

Andelen försäkrade husdjur i Sverige är den högsta i hela EU och antalet husdjur i landet ökar. Även efterfrågan på djursjukvård ökar eftersom att djurägarna i allt högre utsträckning uppsöker veterinär när husdjuren har symptom, konstaterar en rapport från Konkurrensverket från 2018.

Läs mer: Veterinärappar ser uppsving: ”Har dubblat affären”

”De flesta av våra konkurrenter köper den här typen av digitala tjänster av de aktörer som finns på marknaden. Vi tror att detta är något som kunderna kommer fortsätta att efterfråga”, säger Agnes Fabricius.

Agria, som ägs av Länsförsäkringar, har en omsättning på 4 miljarder kronor i premievolym. Djurförsäkringsbolaget finns på marknader i Norden samt i Storbritannien och Frankrike.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera