Hoppa till innehållet

Robotrådgivaren Opti fyller på kassan – ska lansera nytt portföljverktyg

Fintechbolaget Opti fyller på kassan med 20 färska miljoner från finansmannen Staffan Persson och familjen Wilkne. Nu ska bolaget trycka på tillväxtgasen och lansera sin nya portföljtjänst. 

Ann Grevelius, styrelseordförande för Opti, och Jonas Hombert, vd för Opti.
Ann Grevelius, styrelseordförande för Opti, och Jonas Hombert, vd för Opti.

Robotrådgivaren Opti (NTL) grundades 2014 av bland annat Jonas Hombert, som tidigare låg bakom Jaycut, och finansprofilen Ann Grevelius. Opti erbjuder en jämförelsetjänst för fonder som lanserades brett i maj 2017. 

Verktyget låter fondspararna jämföra olika fonder utifrån parametrar som avgift och hur de presterat jämfört med liknande fonder. Sedan lanseringen har appen laddats ned drygt 10 000 gånger. 

Läs mer: Hennes robot ska rädda sparare från dåliga fonder

Bolaget har tidigare varit självfinansierat av grundarna, men nu tar bolaget in omkring 20 miljoner kronor från finansmannen Staffan Persson och familjen Wilkne, som var med och grundade WM-data som såldes till Logica CMG 2006. Staffan Perssons aktieportfölj är enligt ägartjänsten Holdings värd 1 miljard kronor.

"Vi har tagit oss över de regulatoriska barriärerna, börjat se att tjänsten verkligen funkar och tar nu in kapital för att både accelerera utvecklingen av tjänsten och satsa på marknadsföring", säger Jonas Hombert, vd för Opti. 

Opti var den första robotrådgivaren som fick grönt ljus av Finansinspektionen i april 2016. 

Varför tar ni in kapital från just dessa investerare?

”Vi sträckte ut en hand till dem och märkte att de förstår vår verksamhet både från det finansiella hållet och från IT-sidan. Ännu viktigare var att, då vi är en oberoende rådgivare med hundra procent av våra intäkter från privatpersoner, få in ägare som inte påverkar det oberoendet", säger Jonas Hombert. 

”Den tredje delen är långsiktighet. Jag kan se mig vara vd för det här bolaget om 20 år och då blir det viktigt att ha ägare som är intresserade av att vara med på en lång resa", fortsätter han. 

Läs mer: Robotrådgivaren Opti når ny milstolpe

Utöver jämförelsetjänsten kommer Opti i dagarna även lansera en portföljtjänst som låter användarna sätta ihop sin egen fondportfölj utifrån varje kunds riskprofil. 

”Tjänsten har reden ett gäng användare och ganska mycket kapital. Vi ser bra tillväxt trots att vi inte har lanserat den ännu, men i praktiken har vi tagit in kunder sedan i våras", säger Jonas Hombert. 

Jonas Hombert poängterar att Optis robotportfölj inte kommer vara den billigaste på marknaden då bolaget inte enbart fokuserar på pris. 

”Vi ser att vi kan bygga betydligt bättre portföljer om vi tar en något högre avgift. Det är till exempel väldigt svårt att köpa fonder med fokus på globala småbolag eller råvaror billigt. De absolut billigaste råvarufonderna utav hög kvalitet kostar fortfarande mer än de billigaste globala aktiefonderna. Så vi kommer ha ett konkurrenskraftigt pris, men inte vara billigast”, säger Jonas Hombert. 

Enligt dokument från Bolagsverket som Di Digital tagit del av värderas Opti till drygt 100 Mkr i rundan. Grundarnas direkta investeringar i bolaget före finansieringsrundan uppgår till omkring 3 Mkr.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera