Hoppa till innehållet

Robotrådgivaren Opti når ny milstolpe

Robotrådgivaren Opti har nått en ny milstolpe med 10 000 nedladdningar sedan lanseringen i början av maj. ”Nu tar vi sikte på att bli Sveriges största oberoende rådgivare”, säger medgrundaren och vd:n Jonas Hombert.

Finansproffset Ann Grevelius är en av grundarna till Opti.
Finansproffset Ann Grevelius är en av grundarna till Opti.Foto: Jack Mikrut

Robotrådgivarna blir alltmer omskrivna i medierna men än så länge har de digitala finansiella rådgivarna inte kommit så långt i Sverige som i exempelvis USA. Men det finns bolag som vill få svenskarna att lämna sin personliga bankman och låta en robot ta över sparandet. Tre exempel på det är Primepilot (NTL), Lysa (NTL) och Opti (NTL).

Opti (tidigare Prisma) grundades av finansproffset Ann Grevelius och mannen bakom Jaycut Jonas Hombert 2015 och lanserade sin jämförelsetjänst för fonder brett i maj 2017. 

Optis verktyg undersöker fondernas avgifter, vilka regelverk de följer, dolda risker, och hur bra fonderna har presterat i jämförelse med likartade fonder.

”I dag är nästan hela branschen fokuserad på att tjäna pengar på kommission. Fondrådgivare som rekommenderar en fond tjänar ungefär hälften av avgiften. Om man som rådgivare tjänar mer pengar på en dyrare fond, så kommer de flesta rekommendera dyrare fonder. Vi har gjort det helt annorlunda och är helt oberoende”, sa Optis vd Jonas Hombert inför beta-lanseringen 2016.

Läs även: Svenska robotrådgivare på väg ur startgroparna 

Bolagets strategi verkar ha gett frukt. Sedan lanseringen för allmänheten för lite mindre än fyra månader sedan har Opti haft 10 000 nedladdningar. Bolaget har hittills hjälpt sina kunder att granska över 2,5 miljarder kronor i privat sparkapital.

Samtidigt bygger bolaget en egen portföljtjänst vilket de planerar att lansera i samarbete med depåplattformar som Fondab, som bland annat äger och driver Fondmarknaden.se, samt Nordnet.

”Med dessa siffror i ryggen, och släppet av vår portföljprodukt senare i år, så tar vi sikte på att bli Sveriges största oberoende rådgivare”, säger Jonas Hombert i ett skriftligt meddelande till Di Digital.

Läs även: Nu slåss robotarna om dina sparpengar – här är bolagen 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera