Hoppa till innehållet

”Alla kunder har ställt in” – svensk butiksutvecklare i konkurs

Kundmötesbolaget Daymaker har försatt sin svenska verksamhet i konkurs. 18 fast anställda och några tusen observatörer – som arbetar på uppdragsbasis – berörs.

Robert Eriksson, vd på Daymaker diskuterar kundbemötande på ett apotek i samband med en Di-artikel från i fjol.
Robert Eriksson, vd på Daymaker diskuterar kundbemötande på ett apotek i samband med en Di-artikel från i fjol.Foto: Henrik Lenngren.

”Konkursen är en direkt effekt av coronakrisen. Det finns inga andra skäl”, säger serieentreprenören Robert Eriksson som grundade Daymaker år 2004.

Händelseförloppet har gått blixtsnabbt, konstaterar han. Det snabbt minskande kundflödet i butiker och olika åtgärder som tagits till följd av viruset har i sin tur drabbat kundmötesbolaget.

”Det är en overklig situation. Sedan någon vecka tillbaka har alla våra kunder ställt in alla mätningar. För två veckor sedan såg det bra ut. Vi överpresterade jämfört med budget i januari och februari. Sedan tvärnitade det”, säger han.

Daymakers verksamhet går ut på att 'butiksspioner', eller så kallade 'mystery shoppers', observerar och analyserar hur personalen i fysiska butiker bemöter kunderna. Syftet är bland annat att fysiska kedjor ska kunna använda datan för att utveckla sin kundupplevelse i en tid då konkurrensen från e-handeln ökar.

Läs mer: Daymakers butiksspion avslöjar seg service

Under 2018 genomförde Daymaker omkring 100 000 sådana här observationer i 32 länder – och omsatte 35 miljoner kronor med en vinst på knappt 0,4 Mkr.

Bolaget hade kunder bland såväl bilhandlare, optiker och apotek som hos retailkedjor. Även bibliotek och museum fanns på kundlistan. Men samtliga har alltså valt att avsluta sina mätningar.

”Det finns branscher som går bra fortfarande. Men av andra skäl väljer man att inte köra just nu. För det är ett så onormalt läge”, säger Robert Eriksson och fortsätter:

”Vi har en löpande fakturering i takt med att vi genomför uppdrag. Utan uppdrag blir det ingen fakturering och inga pengar in. Men vi har ju fortfarande löner och hyror att betala.”

Coronapandemins effekter på Daymakers affärer märktes först i södra Europa, konstaterar Robert Eriksson.

”Sedan har marknad för marknad släckt ned”, säger han.

Bolaget har också kontor i Polen. Den delen har inte försatts i konkurs. Men även där har verksamheten klingat av. Alla kunder utom två har ställt in sina mätningar.

Finns det planer på att återuppliva Daymaker i Sverige om krisen klingar av?

”Vi hoppas att starta om igen efter den här krisen. Men om det sker om 3 eller 6 månader beror på vad som händer fram tills dess. Så fort kunderna sätter igång och vill köra igen, så vill vi kunna finnas där för dem”, säger Robert Eriksson.

Läs även: Bankerna förbereder lånefest – men vissa bolag kommer nobbas

Läs även: Tredje gången gillt: Allt du behöver veta om nya krispaketet

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera