”Konkursen är en direkt effekt av coronakrisen. Det finns inga andra skäl”, säger serieentreprenören Robert Eriksson som grundade Daymaker år 2004.
Händelseförloppet har gått blixtsnabbt, konstaterar han. Det snabbt minskande kundflödet i butiker och olika åtgärder som tagits till följd av viruset har i sin tur drabbat kundmötesbolaget.
”Det är en overklig situation. Sedan någon vecka tillbaka har alla våra kunder ställt in alla mätningar. För två veckor sedan såg det bra ut. Vi överpresterade jämfört med budget i januari och februari. Sedan tvärnitade det”, säger han.
Daymakers verksamhet går ut på att 'butiksspioner', eller så kallade 'mystery shoppers', observerar och analyserar hur personalen i fysiska butiker bemöter kunderna. Syftet är bland annat att fysiska kedjor ska kunna använda datan för att utveckla sin kundupplevelse i en tid då konkurrensen från e-handeln ökar.
Läs mer: Daymakers butiksspion avslöjar seg service
Under 2018 genomförde Daymaker omkring 100 000 sådana här observationer i 32 länder – och omsatte 35 miljoner kronor med en vinst på knappt 0,4 Mkr.
Bolaget hade kunder bland såväl bilhandlare, optiker och apotek som hos retailkedjor. Även bibliotek och museum fanns på kundlistan. Men samtliga har alltså valt att avsluta sina mätningar.
”Det finns branscher som går bra fortfarande. Men av andra skäl väljer man att inte köra just nu. För det är ett så onormalt läge”, säger Robert Eriksson och fortsätter:
”Vi har en löpande fakturering i takt med att vi genomför uppdrag. Utan uppdrag blir det ingen fakturering och inga pengar in. Men vi har ju fortfarande löner och hyror att betala.”
Coronapandemins effekter på Daymakers affärer märktes först i södra Europa, konstaterar Robert Eriksson.
”Sedan har marknad för marknad släckt ned”, säger han.
Bolaget har också kontor i Polen. Den delen har inte försatts i konkurs. Men även där har verksamheten klingat av. Alla kunder utom två har ställt in sina mätningar.
Finns det planer på att återuppliva Daymaker i Sverige om krisen klingar av?
”Vi hoppas att starta om igen efter den här krisen. Men om det sker om 3 eller 6 månader beror på vad som händer fram tills dess. Så fort kunderna sätter igång och vill köra igen, så vill vi kunna finnas där för dem”, säger Robert Eriksson.
Läs även: Bankerna förbereder lånefest – men vissa bolag kommer nobbas
Läs även: Tredje gången gillt: Allt du behöver veta om nya krispaketet