Hoppa till innehållet

Amazon-arbetare kräver klimatplan – ägarna säger nej

Tusentals Amazon-anställda vill se en åtgärdsplan för klimatet. På onsdagen sade aktieägarna nej.

Amazons vd och storägare Jeff Bezos.
Amazons vd och storägare Jeff Bezos.Foto: TT

Amazons aktieägare har röstat ned ett förslag från tusentals anställda som krävde att bolaget skulle upprätta en plan för sitt miljöarbete. Det skriver bland andra Vox.

Enligt förslaget skulle Jeff Bezos bolag redogöra för hur Amazon tänker parera klimatförändringarna och sänka sin egen konsumtion av fossila bränslen.

Transportsektorn har sedan 2016 lett till fler koldioxidutsläpp i USA än landets kraftverk. Amazon förlitar sig till stor del på dieseldrivna lastbilar som levererar e-handlarens paket.

Sedan förslaget lades förra hösten har Amazon åtagit sig att ha minskat nettoutsläppen från hälften av all bolagets frakt till noll år 2030.

Läs mer: Spotify ökar flygandet – har inte koll på alla utsläpp

Kritikerna menar dock att Amazon ändå kan fortsätta släppa ut eftersom det rör sig om en nettosiffra.

Nära 8000 av Amazons anställda har ställt sig bakom förslaget. Den siffran motsvara dock bara drygt 1 procent av bolagets personal.

Klimatförslaget fick ihop med sju andra förslag nobben på Amazons stämma på onsdagen.

”Det här är inte den sorts ledarskap vi behöver för att göra något åt klimatkrisen. Vi behöver en plan och ett åtagande om noll koldioxidutsläpp”, skrev de anställda bakom förslaget på Twitter.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera