Hoppa till innehållet

Amazon ökar sina tv-investeringar i Norden – öppnar för svenska serier

Amazon ökar sina investeringar i streamingtjänsten Prime Video i Norden, med ett breddat utbud och svenska undertexter. Snart kan även innehåll producerat i Sverige vara på agendan, vilket Di tidigare rapporterat om. ”Det är en viktig del för att en tjänst ska kännas relevant”, säger innehållschefen Martin Backlund till TT.

Martin Backlund är innehållschef på Amazon Prime Video i Norden, där tv-serien ”The Marvelous Mrs. Maisel” nu blir tillgänglig då streamingtjänsten kraftigt breddar sitt utbud.
Martin Backlund är innehållschef på Amazon Prime Video i Norden, där tv-serien ”The Marvelous Mrs. Maisel” nu blir tillgänglig då streamingtjänsten kraftigt breddar sitt utbud.Foto: Press.

För ungefär en månad sedan kunde Di avslöja att Amazon överväger att börja producera lokala tv-serier eller filmer i Sverige, alternativt med svenska som språk. Det eftersom bolaget sökte en senior utvecklingschef i Stockholm till studioverksamheten inom Prime Video. 

Nu bekräftar Amazon att de ska öka sin närvaro i Norden inom streaming, genom större lokala investeringar i sin världsomspännande tjänst Prime Video. Det handlar till exempel om att lägga till svenska undertexter och införa ett lokalanpassat användargränssnitt.

”Det här känns för oss som dag ett i Norden. Vi kommer att satsa på personal, innehåll och marknadsföring och skräddarsy tjänsten för våra kunder”, säger Martin Backlund, innehållschef för Norden på Amazon Prime Video, till TT.

Amazon Prime Video har dock varit tillgängligt i Sverige sedan 2016. Men nu adderar de ett stort antal internationella filmer och serier, som kunderna kan ta del av mot en månadskostnad om 65 kronor. 

”Vi har redan ett brett utbud av filmer och tv-serier, både nya originalserier och gamla klassiker. Sedan kommer vi att fylla på, vi har bland annat ett avtal med distributören Eros STX som ger oss exklusiva storfilmer.”

Inget egenproducerat svenskt innehåll har hittills offentliggjorts, men Martin Backlund öppnar för att det kan bli ändring på det i framtiden.

”Absolut, det är en viktig del för att en tjänst ska kännas relevant. Men det är en del, en annan är att investera i stora amerikanska filmer och bra brittisk deckarserier. Det beror på vad våra kunder vill ha”, säger han till TT.

Sedan i fjol är Amazon etablerade på den svenska e-handelsmarknaden. Än så länge har bolaget dock inte lanserat medlemstjänsten Prime, med 150 miljoner prenumeranter globalt, som mot en månadsavgift bland annat garanterar fri frakt på det mesta som säljs i den amerikanska butiken. Abonnemanget ger också konsumenterna tillgång till kringtjänster som just Prime Video.

Amazons konkurrenter i Norden blir andra internationella spelare som Disney, HBO och Netflix, vid sidan om redan etablerade lokala aktörer som Cmore, Nent VPLAY B +2,30%Dagens utveckling och SVT.

”Vi funderar inte så mycket på andra aktörer och ser det som positivt att intresset för strömningstjänster är så stort i Norden. När vi har gått in på andra marknader i Europa så har vi sett en stark tillväxt och har blivit en av de största aktörerna”, säger Martin Backlund till TT.

Läs mer: Amazon planerar för svensk tv-produktion

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera