Annons

Amazon ökar sina tv-investeringar i Norden – öppnar för svenska serier

Martin Backlund är innehållschef på Amazon Prime Video i Norden, där tv-serien ”The Marvelous Mrs. Maisel” nu blir tillgänglig då streamingtjänsten kraftigt breddar sitt utbud.
Martin Backlund är innehållschef på Amazon Prime Video i Norden, där tv-serien ”The Marvelous Mrs. Maisel” nu blir tillgänglig då streamingtjänsten kraftigt breddar sitt utbud. Foto: Press.
Amazon ökar sina investeringar i streamingtjänsten Prime Video i Norden, med ett breddat utbud och svenska undertexter. Snart kan även innehåll producerat i Sverige vara på agendan, vilket Di tidigare rapporterat om. ”Det är en viktig del för att en tjänst ska kännas relevant”, säger innehållschefen Martin Backlund till TT.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

För ungefär en månad sedan kunde Di avslöja att Amazon överväger att börja producera lokala tv-serier eller filmer i Sverige, alternativt med svenska som språk. Det eftersom bolaget sökte en senior utvecklingschef i Stockholm till studioverksamheten inom Prime Video. 

Nu bekräftar Amazon att de ska öka sin närvaro i Norden inom streaming, genom större lokala investeringar i sin världsomspännande tjänst Prime Video. Det handlar till exempel om att lägga till svenska undertexter och införa ett lokalanpassat användargränssnitt.

”Det här känns för oss som dag ett i Norden. Vi kommer att satsa på personal, innehåll och marknadsföring och skräddarsy tjänsten för våra kunder”, säger Martin Backlund, innehållschef för Norden på Amazon Prime Video, till TT.

Amazon Prime Video har dock varit tillgängligt i Sverige sedan 2016. Men nu adderar de ett stort antal internationella filmer och serier, som kunderna kan ta del av mot en månadskostnad om 65 kronor. 

”Vi har redan ett brett utbud av filmer och tv-serier, både nya originalserier och gamla klassiker. Sedan kommer vi att fylla på, vi har bland annat ett avtal med distributören Eros STX som ger oss exklusiva storfilmer.”

Inget egenproducerat svenskt innehåll har hittills offentliggjorts, men Martin Backlund öppnar för att det kan bli ändring på det i framtiden.

”Absolut, det är en viktig del för att en tjänst ska kännas relevant. Men det är en del, en annan är att investera i stora amerikanska filmer och bra brittisk deckarserier. Det beror på vad våra kunder vill ha”, säger han till TT.

Sedan i fjol är Amazon etablerade på den svenska e-handelsmarknaden. Än så länge har bolaget dock inte lanserat medlemstjänsten Prime, med 150 miljoner prenumeranter globalt, som mot en månadsavgift bland annat garanterar fri frakt på det mesta som säljs i den amerikanska butiken. Abonnemanget ger också konsumenterna tillgång till kringtjänster som just Prime Video.

Amazons konkurrenter i Norden blir andra internationella spelare som Disney, HBO och Netflix, vid sidan om redan etablerade lokala aktörer som Cmore, Nent och SVT.

”Vi funderar inte så mycket på andra aktörer och ser det som positivt att intresset för strömningstjänster är så stort i Norden. När vi har gått in på andra marknader i Europa så har vi sett en stark tillväxt och har blivit en av de största aktörerna”, säger Martin Backlund till TT.

Läs mer: Amazon planerar för svensk tv-produktion

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer