Hoppa till innehållet

Amazons nya planer kan hota Postnord

Amazon satsar på flera samarbeten med mindre transportörer för att lösa leveranserna. När e-handelsjätten närmar sig svenska marknaden kan det bli ett problem för Postnord.

Amazon utvecklar leveranserna ytterligare.
Amazon utvecklar leveranserna ytterligare.Foto: Jim Young

Eftersom de stora leveransbolagen UPS, Fed-Ex och US Postal Service inte kan hantera det växande antalet leveranser från Amazon väljer bolaget nu att se sig om efter fler samarbeten med transportörer, det rapporterar The Wall Street Journal.

Det innebär att företaget på hemmaplan i USA säkrar den sista länken i leveranskedjan fram till kundernas dörr. 

Amazon bjuder nu in entreprenörer som vill bilda ett nytt företag med upp till 100 anställda och ett fyrtiotal skåpbilar med Amazonlogotypen på. En blygsam vidareutveckling på Amazons leveransnätverk är alltså igång.

Läs mer: Det måste svenska företag göra för att överleva Amazon 

Förra året beställde Amazon över en miljard leveranser, enligt analytiker. Bolaget har byggt ut över 70 leveransstationer, köpt tusentals transportfordon, leasat omkring 35 flygplan och satsat på sjöfrakt.

Experter har pekat på att Amazon närmar sig en lansering i Sverige, kanske redan till hösten. 

Enligt prissättningsexperter på konsultbolaget Simon-Kucher & Partners som Di Digital pratat med kan också Postnord få problem när Amazon bygger ut egna leveranskedjor och distributionsnätverk. Detta eftersom kunder förväntar sig låga eller inga avgifter på frakten, något som Amazon kan komma att erbjuda över tid genom egna leveranssätt. 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera