Eftersom de stora leveransbolagen UPS, Fed-Ex och US Postal Service inte kan hantera det växande antalet leveranser från Amazon väljer bolaget nu att se sig om efter fler samarbeten med transportörer, det rapporterar The Wall Street Journal.
Det innebär att företaget på hemmaplan i USA säkrar den sista länken i leveranskedjan fram till kundernas dörr.
Amazon bjuder nu in entreprenörer som vill bilda ett nytt företag med upp till 100 anställda och ett fyrtiotal skåpbilar med Amazonlogotypen på. En blygsam vidareutveckling på Amazons leveransnätverk är alltså igång.
Läs mer: Det måste svenska företag göra för att överleva Amazon
Förra året beställde Amazon över en miljard leveranser, enligt analytiker. Bolaget har byggt ut över 70 leveransstationer, köpt tusentals transportfordon, leasat omkring 35 flygplan och satsat på sjöfrakt.
Experter har pekat på att Amazon närmar sig en lansering i Sverige, kanske redan till hösten.
Enligt prissättningsexperter på konsultbolaget Simon-Kucher & Partners som Di Digital pratat med kan också Postnord få problem när Amazon bygger ut egna leveranskedjor och distributionsnätverk. Detta eftersom kunder förväntar sig låga eller inga avgifter på frakten, något som Amazon kan komma att erbjuda över tid genom egna leveranssätt.