Amerikanska Classpass köper upp den svenska startupen Fitness Collection och lanserar i Norden. Bolagen delar affärsidé och fungerar som ett slags Airbnb- eller Spotify-abonnemang fast för träning.
Tjänsterna samlar en lång rad gym, yogastudior, dans-, kamsportskurser, squash-banor och andra träningspass på en och samma plattform. Kunderna kan ta del av samtliga alternativ mot en fast månadsavgift.
Enligt egen utsago är Classpass i dag världens största digitala bokningstjänst för träningspass. Över 100 miljoner bokningar har skett på plattformen i 20 olika länder sedan starten 2013.
Malin Torstensson är vd på Fitness Collection och blir nu Nordenchef för Classpass, som tidigare inte haft någon verksamhet i Sverige.
”Classpass är en förebild inom den här branschen, de har en imponerande räckvidd och ett otroligt starkt varumärke. Att de var intresserade att etablera sig i Norden tillsammans med oss är ett väldigt bra betyg att vi gjort något bra. Nu får vi tillgång till ännu större resurser och kan satsa hårdare”, säger hon till Di Digital.
Bakom Classpass står entreprenören Payal Kadakia. Bolaget är baserat i New York och har tagit in totalt 2,6 miljarder kronor i riskkapital sedan starten för sex år sedan.
Classpass värderades i början av 2019 till hela 6 miljarder kronor, men hur mycket man nu betalat för sin svenska konkurrent har inte offentliggjorts.
Vid en mindre nyemission tidigare i år värderades dock Fitness Collection till 40 Mkr.
”Tyvärr kan jag inte kommentera köpesumman”, säger Malin Torstensson.
Fitness Collection, som finns i Stockholm och Göteborg, grundades i sin tur 2015 och omsatte i fjol 4 Mkr enligt handlingar från Bolagsverket. Förlusten uppgick till 7 Mkr.
Trion Erik Wikström, Mahesh Kumar och Rasmus Adler Wahlberg var med och grundade bolaget. Men Malin Torstensson har varit operativt ansvarig sedan starten.
Läs mer: Hon blir ny vd för Fitness Collection
Classpass app lanseras officiellt i Norden om ungefär en vecka, den 22 oktober. Planen är nu att flytta över Fitness Collections medlemmar och sedan stänga ned den egna tjänsten, bekräftar Malin Torstensson. Hon vill inte uppge hur många användare som startupbolaget haft.
Bland investerarna i Fitness Collection finns Aggregate Media, den Hitta.se-ägda plattformen Bokadirekt, och Isabella Löwengrips tidigare startuplåda Nordic Tech House.
Det finns fler lokala konkurrenter i Sverige, till exempel Bruce och Swiftr, som också erbjuder bokning av gympass genom en app.