Hoppa till innehållet

Analytiker: Musks avgång kan öka stabiliteten i Tesla

Teslas vd Elon Musk har nått en förlikning efter anklagelser om värdepappersbedrägeri. Att han nu måste lämna posten som styrelseordförande kan innebära ett stabilare ledarskap för elbilstillverkaren, enligt en analytiker. Men samtidigt kan fler stämningar vara att vänta.

Teslas vd Elon Musk.
Teslas vd Elon Musk.

Elon Musks uppgörelse med den amerikanska finansinspektionen (SEC) innebär att han får stanna kvar som vd men ska betala 20 miljoner dollar, motsvarande 178 miljoner kronor, i böter och lämna ordförandeposten i företaget i minst tre år. 

Tesla ska betala lika mycket i böter samt utse två oberoende ledamöter i styrelsen. Uppgörelsen måste fortfarande godkännas av domstolen.

SEC har stämt Elon Musk för misstänkt värdepappersbedrägeri efter att han den 7 augusti skrev på sitt Twitterkonto, med fler än 22 miljoner följare, att han övervägde att privatisera elbilstillverkaren och ta företaget från börsen.

Elon Musk meddelade senare att han ändrat sig. Enligt finansinspektionen var uppgifterna på Twitter "falska och vilseledande" och "skapade märkbar förvirring och marknadsstörning för Teslaaktien och skadade investerare".

Läs mer: Elon Musk: Tesla stannar kvar på börsen 

Martin Sköld, docent vid Handelshögskolan i Stockholm, anser att det är svårt att spekulera i hur Tesla kommer att påverkas av uppgörelsen. Men han konstaterar att företaget är luttrat.

”Det är klart att Elon Musk och hans person är väldigt viktig för företaget, och starkt förknippat med honom som den entreprenör han är. Samtidigt har han också gjort sig känd för att göra löften och utfästelser som relativt sällan infrias”, säger han.

Han beskriver Elon Musk som en superentreprenör som alltid hittar vägar framåt, och att denna egenskap har charmat omgivningen. Även om det är för tidigt att säga något om framtiden kanske detta kan innebära en annan typ av ledarskap.

”Det är förstås ett ansvar att ha denna position. Det vore positivt för Tesla om någon annan kunde ge sig in och agera mer stabilt och långsiktigt”, säger Martin Sköld.

SEC lämnade in stämningen efter börsens stängning på torsdagen, och Elon Musk tillbakavisade kort därpå anklagelserna. Han sade att SEC:s "orättfärdiga handlande gör mig mycket nedstämd och besviken".

Läs mer: Elon Musk rökte marijuana i livesänd podcast 

Teslas ledning och styrelse ställde sig bakom Elon Musk och sade att de "har fullt förtroende för Elon, hans integritet och hans ledarskap".

Uppgörelsen med SEC kan samtidigt öppna upp för nya utredningar och stämningar från investerare som har förlorat pengar på Musks uttalanden. Det uppger experter till Reuters.

"Det stora bekymret är privata åtgärder. Genom att betala böter i den nivån kan det ge uppmuntran till investerare att stämma företaget för förluster på aktiemarknaden", säger Charles Elson på University of Delaware.

Samtidigt har Elon Musk, i ett brev de till anställda, skrivit att Tesla är nära att börja tjäna pengar och bli ett lönsamt bolag.

 ”Vi är väldigt nära att nå lönsamhet och bevisa för nejsägarna att de har fel, men för att vara på säkra sidan så måste vi prestera väldigt bra i morgon (söndag reds anm).”

Söndagen var det tredje kvartalets sista dag och Tesla har under de senaste månaderna arbetat frenetiskt för att höja leveranstakten.

”Om vi får ut allt imorgon så kommer vi att nå en episk seger långt bättre än alla förväntningar”, skrev Elon Musk vidare.

Tesla-aktien är ned 30 procent sedan den 7 augusti i år, då Elon Musk uppgav att han övervägde ett utköp och att finansieringen för det var säkrad.

(Finwire/TT Nyhetsbyrån/Di Digital)

Läs mer: Tesla uppnår rekordhög dagsproduktion av Model 3 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera