Hoppa till innehållet

Analytiker: Soundclouds Spotify-modell har floppat

Soundcloud har hyllats av musiker och användare för sin musikrikedom. Men intäkterna har uteblivit och nu sågar en analytiker bolagets prenumerationstjänst.

 

Soundclouds grundare Eric Wahlforss (t v) och Alexander Ljung.
Soundclouds grundare Eric Wahlforss (t v) och Alexander Ljung.

Allt fler använder musikstreamingtjänster, men inget av bolagen har lyckats gå med vinst. Spotify har svalt enorma förluster då bolaget skickat iväg 70 procent av intäkterna till skivbolag och artister.

Ännu tuffare har det varit för Soundcloud (NTL), en musiktjänst baserad i Berlin och som grundades av svenskarna Alexander Ljung och Eric Wahlforss. Soundcloud har 175 miljoner användare och på plattformen finns 135 miljoner låtar. Musiktjänsten har blivit uppskattad av musiker och användare då det är lätt dela med sig av remixer och användargenererat material.

Läs mer: Twitter investerar halv miljard i Soundcloud

Men intäkterna har uteblivit för Soundcloud. För nio månader sedan lanserade bolaget sin betalprodukt Soundcloud Go, inspirerad av Spotifys betalmodell. Mark Mulligan, analytiker på Midia Research i Storbritannien som bland annat fokuserar på sektorn, uppskattar att Soundcloud Go har färre än 250 000 användare. Som jämförelse har Spotify över 40 miljoner betalande prenumeranter.

”Det är i stort sett omöjligt att driva en musikstreamingtjänst som går med vinst. Affärsmodellen fungerar inte än”, säger han till Bloomberg.

Läs mer: Uppgifter: Google vill köpa Soundcloud

På tisdagskvällen rapporterades det att Google uppges vilja köpa Soundcloud. Prislappen som nämnts är runt 500 miljoner dollar, motsvarande 4,6 miljarder kronor.

Det skulle göra att Soundclouds värdering sjunkit ytterligare. När Twitter investerade i Soundcloud i somras värderades bolaget till 5,4 miljarder kronor.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera