Hoppa till innehållet

Apotea-grundare lämnar för nytt hemligt projekt

Fabian Fischer, som grundade e-handlaren Apotea tillsammans med bland andra Pär Svärdson, lämnar bolaget.

Två av Apoteas grundare: Vd Pär Svärdson (tv) och CIO Fabian Fischer.
Två av Apoteas grundare: Vd Pär Svärdson (tv) och CIO Fabian Fischer.Foto: Evelina Carborn

Fabian Fischer är en av sex tidigare Adlibris-chefer som tillsammans gick vidare och grundade Apotea. Detta sedan Adlibris sålts till Bonnier 2011.

Apotea värderades i våras till 2,4 miljarder kronor i samband med att Sven Hagströmers Creades köpte in sig.

Nu väljer dock Fabian Fischer, Apoteas CIO, att lämna bolaget. Det rapporterar Breakit.

”Jag är kvar som ägare i Apotea, och tror stenhårt på bolaget. Jag har inte sålt något och har inga planer på att göra det”, säger Fabian Fischer, som enligt Breakit äger 17 procent av grundarnas gemensamma ägarbolag Laulima.

Läs mer: Apoteas grundare: Miljardvärderingen är låg 

Hans innehav är värt drygt 200 miljoner kronor, räknat på hur Apotea värderades när Creades investerade.

Nu ska Fabian Fischer starta ett nytt projekt som han inte beskriver i detalj annat än att det inte har med e-handel att göra.

“Jag älskar att starta företag. De första tre-fyra åren är fantastiska, när man får göra allt själv och lösa alla problem. Men jag har lärt mig att när det blir för stort tycker jag inte att det är lika roligt längre”, säger han till Breakit.

Läs mer: Apotea sålde för en miljard – på nio månader 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera