Hoppa till innehållet

Apple plockar bort Alex Jones Infowars-poddar

Konspirationsteoretikern och grundaren av Infowars Alex Jones har fått sina poddar blockade på ett antal plattformar, däribland Spotify, Facebook och Youtube. Nu tar Apple bort Infowars poddar från sina kataloger.

Konspirationsteoretikern Alex Jones har portats från flera poddplattformar där han sprider sina åsikter.
Konspirationsteoretikern Alex Jones har portats från flera poddplattformar där han sprider sina åsikter.Foto: Tamir Kalifa/ AP

Alex Jones är en av USA:s mest kända konspirationsteoretiker på yttersta högerkanten. Han grundade nätsajten Infowars 1999, och har sedan dess fått miljontals följare. 

Bland annat hävdar Alex Jones att 11 september-attackerna mot World Trade Center var en konspiration iscensatt av USA:s regering. Nyligen beskyllde han även Robert Mueller, som utreder hur Ryssland kan ha påverkat det amerikanska presidentvalet, för att vara involverad i sexhandel med barn. Den sittande presidenten Donald Trump har hyllat Alex Jones och medverkade även i hans program under valkampanjen. 

Efter kritik för att ha spridit desinformation och har episoder av Infowars poddar blivit borttagna från en rad plattformar, bland annat lade Youtube ett 90-dagars förbud på Alex Jones Infowars-kanal och Facebook hade blockerad Alex Jones under en tid. 

I helgen tog Apple bort fem av sex av Infowars poddar från sina kataloger på Itunes och plattformen Podcasts. Det gör att poddarna inte är sökbara eller nedladdningsbara från katalogerna. Apples poddplattform, som är den största i sitt slag har haft över 50 miljarder nedladdningar sedan lanseringen, enligt Buzzfeed.

I och med Apples beslut att rensa katalogen från Alex Jones, följde även Facebook, Youtube och Spotify efter.

Läs även: Facebook avslöjar misstänkt politisk påverkanskampanj inför valet 

I ett uttalande till Buzzfeed uppger Apple att poddarna har tagits bort för att ha brutit mot riktlinjerna för hets mot folkgrupp. Bland dessa återfinns bland annat den dagliga podden Alex Jones Show. 

Genom att techjättarna portar Infowars poddar öppnar de upp för diskussioner om censurering och yttrandefrihet vilket är en svår fråga för sociala medier som Facebook och Youtube. För Apple är det ovanligt att dras in i denna diskussion, i jämförelse med övriga plattformar, rapporterar WSJ.

Spotify införde exempelvis en ny antihatpolicy under försommaren där artister som hade uppfört sig hatiskt eller anklagades för sexuella övergrepp kunde plockas bort från musiktjänstens egna listor. Spotify återkallade däremot den nya policyn efter en kort tid. 

Twitter är numera den enda av de stora kanalerna som fortfarande tillåter Alex Jones att härja fritt. På onsdagen gick Twitter-grundaren Jack Dorsey ut med att anledningen till att konspirationsteoretikern finns kvar på plattformen beror på att han inte har brutit mot Twitters regler. 

Artikeln uppdaterades 9 augusti.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera