Hoppa till innehållet

Årets julklapp: Elcykeln

Elcykeln blir årets julklapp. Den "speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt önskan att vara fri, flexibel och stundtals bekväm", enligt HUI Research.

Klimat- och vice statsminister Isabella Lövin (MP) cyklar på en elcykel utanför Rosenbad i Stockholm. Foto: Erik Simander/TT
Klimat- och vice statsminister Isabella Lövin (MP) cyklar på en elcykel utanför Rosenbad i Stockholm. Foto: Erik Simander/TT

Mer än var tionde cykel som säljs i Sverige i dag är en elcykel — förra året såldes 45 000 stycken. Den har gått från att vara en exklusiv vara till att nå en bred målgrupp, enligt HUI Research, som utser årets julklapp.

”Elcykeln representerar definitivt den tid vi lever i”, säger Johan Larsson, analytiker på HUI Research. Förra året var det VR-glasögonen som utsågs till årets julklapp och bland tidigare exempel finns DVD-spelaren (år 2000), råsaftscentrifugen (2013) och bakmaskinen (1988).

Enligt HUI Research ska Årets julklapp vara en nyhet, eller något som "fått ett nyväckt intresse under året", samt att den ska "svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter". Dessutom ska produkten "representera den tid vi lever i".

Läs även: Här är bolagen som vann på att VR blev 2016 års julklapp

Mellan september 2016 och augusti 2017 såldes omkring 67 500 elcyklar. Det är en ökning med 50 procent jämfört med samma period föregående år. Nyligen föreslog regeringen ett bidrag på 25 procent till den som köper en elcykel.

Här är alla tidigare vinnare:

• 1988 Bakmaskinen

• 1989 Videokameran

• 1990 Woken

• 1991 CD-spelaren

• 1992 TV-spelet

• 1993 En doft (parfym)

• 1994 Mobiltelefonen

• 1995 CD-skivor

• 1996 Internetpaket
• 1997 Elektroniska husdjur

• 1998 Dataspelet

• 1999 Böcker

• 2000 DVD-spelaren

• 2001 Ett verktyg

• 2002 Kokboken

• 2003 Mössan

• 2004 Platt-tv

• 2005 Pokerset

• 2006 Ljudboken

• 2007 Gps

• 2008 Upplevelse

• 2009 Spikmatta

• 2010 Surfplatta

• 2011 Färdigpackad matkasse

• 2012 Hörlurarna

• 2013 Råsaftcentrifug

• 2014 Aktivitetsarmbandet

• 2015 Robotdammsugare

• 2016 VR-glasögon

• 2017 Elcykel

TT / Di Digital

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera